El retard en l'autovia de Montblanc costa als empresaris del Camp 11 milions anuals

Les patronals pressionen Foment perquè acceleri les obres de l'A-27, part de l'eix que ha de millorar l'enllaç amb el Cantàbric

El rebuig de Foment a l'opció cata­lana (per Gan­desa i Fal­set) de la sor­tida al mar de l'auto­via d'Aragó ha exer­cit pro­ba­ble­ment de deto­nant d'un males­tar que es cou des de fa temps entre els dife­rents sec­tors empre­sa­ri­als tar­ra­go­nins. «La deses­ti­mació de l'A-68 per Tar­ra­gona encara ens dóna més força per dema­nar que l'A-27 es faci ara, ja que és l'únic eix de gran capa­ci­tat que ens queda cap al qua­drant nord-est de la Península», refle­xi­o­nava ahir el pre­si­dent de la Fede­ració Empre­sa­rial d'Auto­trans­port de Tar­ra­gona, Josep Lluís Aymat, en l'esce­ni­fi­cació d'un front comú amb la Cam­bra de Comerç de Tar­ra­gona, l'Asso­ci­ació Empre­sa­rial Química de Tar­ra­gona (AEQT), la Con­fe­de­ració Empre­sa­rial de la Província de Tar­ra­gona (Cepta), l'Agru­pació per a la Pro­moció del Port de Tar­ra­gona (Apport) i la Fede­ració Empre­sa­rial d'Hote­le­ria i Turisme de Tar­ra­gona (FEHT).

L'auto­via a Mont­blanc, deter­mi­nant per faci­li­tar la sor­tida de mer­ca­de­ries del port i dels polígons químics, per cri­dar nous turis­tes de Lleida i Aragó i, en defi­ni­tiva, per enllaçar amb l'eix sub­pi­ri­nenc (per Osca, Jaca i Pam­plona) fins al Cantàbric, no acaba de fer forat. S'han fet tre­balls de des­bros­sa­ment i de deli­mi­tació de l'ample de la infra­es­truc­tura, però encara no s'entre­veu cap talús per supor­tar la pla­ta­forma final de la car­re­tera.

«Amb una comu­ni­cació ter­cer­mun­dista amb la vall de l'Ebre i l'inte­rior de la Península, difícil­ment podem atreure noves inver­si­ons», es va quei­xar Aymat. Les obres a l'A-27 hau­rien d'haver començat el 2006 i no ho van fer fins al febrer del 2008, poc abans de les elec­ci­ons esta­tals, quan entre el 2006 i el 2008 en el pres­su­post gene­ral de l'Estat (PGE) es van con­sig­nar par­ti­des per un valor de 108 mili­ons d'euros que no es van exe­cu­tar. Després, els tre­balls han arros­se­gat un reguit­zell d'entre­bancs, inclo­sos enfron­ta­ments amb admi­nis­tra­ci­ons locals com ara les del Morell i Mont­blanc, que els empre­sa­ris no ente­nen que encara no s'hagin solu­ci­o­nat. «El més fàcil suposo que ha estat des­viar diners d'un pro­jecte amb aquests pro­ble­mes cap a altres de pri­o­ri­ta­ris per a Madrid», sen­ten­cia el pre­si­dent de la Cam­bra, Albert Abelló. A sobre, els agents econòmics sos­pi­ten que els 45 mili­ons que el PGE del 2009 injec­tava a l'auto­via tam­poc no s'exe­cu­ta­ran, i denun­cien en un mani­fest con­junt que això tindrà uns efec­tes soci­o­e­conòmics molt nega­tius, inclosa «la mala imatge sobre la demanda turística que acce­deix a la Costa Dau­rada des del nord-est i el cen­tre de la Península». Això vol dir un de cada qua­tre turis­tes esta­tals que acull el Camp de Tar­ra­gona.

També han enviat una carta al minis­tre de Foment, José Blanco, no només perquè es com­plei­xin els pres­su­pos­tos i s'acce­le­rin les obres, sinó també perquè el minis­teri impulsi la redacció de l'estudi infor­ma­tiu entre Mont­blanc i Lleida, perquè en un futur l'eix no quedi inter­rom­put «brus­ca­ment» en aquest punt. En la carta, les asso­ci­a­ci­ons d'empre­sa­ris es quei­xen de manera con­tun­dent: «Els retards han acu­mu­lat un dèficit inver­sor que ha anat estran­gu­lant la nos­tra eco­no­mia i el desen­vo­lu­pa­ment empre­sa­rial.»

D'entre els qua­tre trams que inte­gren l'auto­via Tar­ra­gona-Mont­blanc, el més pro­blemàtic ha estat just el pri­mer (Tar­ra­gona-el Morell), tot i que la vari­ant de Valls també va gene­rar reac­ci­ons del ter­ri­tori en con­tra, i el més deli­cat tècni­ca­ment és l'últim (Valls-Mont­blanc), on s'ha de fora­dar el coll de Lilla. Ofi­ci­al­ment, les obres han començat en els qua­tre trams, però només en el pri­mer s'han hagut de fer sobre la marxa diver­ses modi­fi­ca­ci­ons del pro­jecte ini­cial i, de fet, segons diver­ses fonts, entre el camí dels Palla­re­sos –a l'altura de Cons­tantí– i Tar­ra­gona, no hi ha obra. Els empre­sa­ris afe­gei­xen que a hores d'ara s'hau­ria d'haver exe­cu­tat un 64% de l'auto­via, en lloc del 12%, i cons­ta­ten que la car­re­tera d'alta capa­ci­tat no podrà entrar en ser­vei el 2010, com es pre­veia. Foment, per la seva banda, ha man­tin­gut de tant en tant que es com­pli­rien els ter­mi­nis, però ahir fonts del minis­teri van reme­tre's al dia d'avui per poder reco­pi­lar tota la infor­mació sobre l'estat actual de l'auto­via.

Front Tar­ra­gona-Valls

L'econòmic no va ser l'únic front de pressió obert ahir. L'alcalde de Valls, Albert Batet (CiU), i el de Tar­ra­gona, Josep Fèlix Balles­te­ros (PSC), van decla­rar-se suport mutu a l'hora de recla­mar l'auto­via A-27, durant la reunió que van man­te­nir a la capi­tal de l'Alt Camp. Balles­te­ros es va com­pro­me­tre a fer «una mani­fes­tació decla­ra­tiva, però exi­gent, davant del govern perquè tiri enda­vant el pro­jecte». El bat­lle soci­a­lista con­si­dera impres­cin­di­ble que el futur vial sigui rea­li­tat en els pro­pers tres o qua­tre anys, i ho argu­menta: «Bona part del mate­rial d'una mul­ti­na­ci­o­nal com és Ikea a Valls podria arri­bar per mar al port de Tar­ra­gona. Des d'allí hi ha una sor­tida directa cap a l'auto­pista AP-7, però no pas en direcció a Mont­blanc.» S'hi ha d'anar pel Ven­drell.

LES XIFRES

153
milions
és el que el PGE ha consignat per a l'autovia des del 2006. En realitat, però, només s'hauria executat un 12% de l'autovia, lluny del 64% que, segons els empresaris, s'hauria d'haver assolit.
27
milions.
És el càlcul de benefici que correspon al que deixa de guanyar el sector turístic per culpa d'unes comunicacions deficients.
30%
dels turistes
arriben a la Costa Daurada a través de la carretera N-240, segons les dades del sector.
70
quilòmetres
han de fer de més els camions que porten substàncies químiques en direcció al nord-est de la Península.
25%
de càrrega
que genera el port de Tarragona té com a destinació el nord-est peninsular.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.