Infraestructures

Alerten de la perillositat de la travessera d'Alcarràs

Una auditoria del RACC la situa com la pitjor de Catalunya i demana millores a Foment al pas de l'N-II pel centre urbà

El municipi fa anys que reclama rotondes i semàfors als encreuaments

Una audi­to­ria del Reial Automòbil Club de Cata­lu­nya (RACC) suspèn la tra­ves­sera de l'N-II al pas per Alcarràs (Segrià) i alerta de la seva peri­llo­si­tat per les deficiències detec­ta­des en aquest estudi. De fet, la tra­ves­sera llei­da­tana ja figu­rava en les dar­re­res posi­ci­ons en les audi­to­ries que el RACC ha anat fent des del 2011.

Els resul­tats de l'informe tècnic refor­cen la rei­vin­di­cació de l'Ajun­ta­ment d'Alcarràs i dels seus veïns, que fa anys que recla­men a la Gene­ra­li­tat i sobre­tot a l'Estat, com a titu­lar de la car­re­tera, que exe­cu­tin les mesu­res de segu­re­tat i inte­gració necessàries per reduir la peri­llo­si­tat i la sinis­tra­li­tat en aquesta tra­ves­sera urbana.

Fa un mes que l'Ajun­ta­ment va pre­sen­tar prop d'un miler de sig­na­tu­res per exi­gir la cons­trucció de roton­des, els pro­jec­tes de les quals estan redac­tats i guar­dats en algun calaix del Minis­teri de Foment.

L'audi­to­ria del RACC suspèn la tra­ves­sera d'Alcarràs a l'N-II i adver­teix que és l'única que no supera la pun­tu­ació mínima en cap dels paràmetres ana­lit­zats. Aquesta enti­tat avisa que els vehi­cles hi cir­cu­len a una velo­ci­tat supe­rior a la per­mesa (50 km/h), que hi ha trams sense vore­res que no per­me­ten la con­tinuïtat de la cir­cu­lació dels via­nants i que l'acces­si­bi­li­tat a les para­des del trans­port públic no és l'ade­quada pre­ci­sa­ment per la falta de vore­res, entre altres deficiències. L'estudi d'enguany inclou les tra­ves­se­res de Sant Boi, Cunit i Ripoll, a més de la d'Alcarràs.

Segons el RACC, la tra­ves­sera d'Alcarràs cons­ti­tu­eix una impor­tant bar­rera urbana, manté l'aspecte de car­re­tera, amb el con­següent impacte sobre la mobi­li­tat de via­nants i bici­cle­tes, i absor­beix un alt volum de vehi­cles pesants que tran­si­ten pel cor­re­dor de l'Ebre. L'estudi li atorga 32 punts d'un màxim de 100, que equi­va­len a dues estre­lles d'un glo­bal de cinc.

Dels aspec­tes valo­rats, el més pre­o­cu­pant són els resul­tats en mobi­li­tat, en què només asso­leix un 24,3%. L'anàlisi posa en relleu la falta d'ele­ments de ser­vei i acces­si­bi­li­tat per a via­nants, trans­port públic, ciclis­tes i vehi­cles pri­vats. En con­cret, l'audi­to­ria des­taca que la per­me­a­bi­li­tat de via­nants és dolenta als dos extrems de la tra­ves­sera i posa de mani­fest la ine­xistència de vorera en molts trams.

La tra­ves­sera tam­poc no aprova en l'àmbit de l'ade­quació urbana, en què, tot i arri­bar al 33,3%, mos­tra deficiències clares per la ine­xistència d'arbrat, un ele­ment clau per a una bona inte­gració urbana i de millora de la qua­li­tat pai­satgística.

Els resul­tats nega­tius en el trac­ta­ment urbanístic con­tras­ten amb els bons resul­tats pel que fa a impacte acústic. L'ava­lu­ació del nivell sonor és posi­tiva ja que l'amplada de la secció i el nivell de trànsit per­me­ten que el volum a la tra­ves­sera només superi, per poc, els 60 deci­bels.

Final­ment, la segu­re­tat viària és el fac­tor amb més bona nota, un 42%. No obs­tant això, paràmetres clau com ara el com­pli­ment de velo­ci­tat, la il·lumi­nació o la senya­lit­zació obte­nen pun­tu­a­ci­ons exces­si­va­ment bai­xes. En aquest punt, des­taca en posi­tiu l'existència d'ele­ments de mode­ració del trànsit, i deta­lla la presència de qua­tre semàfors que pro­te­gei­xen els pas­sos de via­nants i un altre d'addi­ci­o­nal a l'entrada oest, que s'activa quan els vehi­cles superen els 50 km/h.

El RACC ja havia audi­tat anys endar­rere les tra­ves­se­res de Ponts i Bell­caire d'Urgell, també situ­a­des a la part baixa del rànquing.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.