El retard de la tuneladora de Girona no fa variar els plans d'Adif d'acabar el TAV al 2012

La «Gerunda» arribarà al port de Barcelona al novembre, estarà muntada al gener i al març començarà a foradar el túnel

El retard en l'inici dels túnels urbans del TAV no fa que es variï la data del 2012 per tenir la infra­es­truc­tura a punt per a la cir­cu­lació del TAV. El pre­si­dent d'Adif, Anto­nio González, va avançar que la tune­la­dora començarà a fora­dar al mes de març de l'any que ve, sis mesos més tard del pre­vist. Mal­grat això, González va afir­mar que el retard «no suposa cap moment crític», ja que es garan­teix que «la capa­ci­tat de tre­ball de la tune­la­dora per­met anar de sobres sobre el ter­mini pre­vist».

Adif cer­ti­fica que les peces més grans de la Gerunda, l'escut i la roda de tall, arri­ba­ran en vai­xell al port de Bar­ce­lona la set­mana del 9 al 15 de novem­bre. La set­mana següent es pre­veu fer el tras­llat amb trans­port espe­cial fins a la capi­tal giro­nina. Serà en aquell moment que es podrà ini­ciar el mun­tatge de la tune­la­dora, que estarà aca­bada de mun­tar a final d'any, amb la pre­visió que al gener comen­cin les pro­ves de la màquina abans de començar a fora­dar el pri­mer túnel d'1,3 quilòmetres entre el Mas Xirgu i l'estació, al parc Cen­tral.

Trens al 2010.

Adif també va con­fir­mar que a finals del 2010 és la data pre­vista perquè comen­cin a cir­cu­lar trens d'alta velo­ci­tat pel tram inter­na­ci­o­nal, uti­lit­zant el ter­cer rail en els trams on encara no es dis­posi de la infra­es­truc­tura, com serà el cas del terme muni­ci­pal de Girona. González va dei­xar clar que l'adap­tació a l'ample euro­peu per­metrà el pas de com­bois de pas­sat­gers i mer­ca­de­ries, després d'uns dub­tes gene­rats arran d'unes decla­ra­ci­ons.

Un 80% d'estació.

Les obres a l'estació del parc Cen­tral avan­cen i ja s'han fet un 80% de les pan­ta­lles que for­ma­ran l'estruc­tura de la futura estació inter­mo­dal. La pre­visió és que a final d'any ja s'esti­gui en la fase final d'aquest gran calaix de gai­rebé 700 metres de llar­gada. Ja s'estan ini­ci­ant els tre­balls per fer la pri­mera gran llosa que per­metrà començar l'exca­vació del sec­tor.

Fet el pou d'atac.

Les auto­ri­tats com l'alcal­dessa de Girona, Anna Pagans, el dele­gat del govern a Cata­lu­nya, Joan Ran­gel, i els res­pon­sa­bles d'Adif van visi­tar ahir el pou d'atac del sec­tor del Mas Xirgu, lloc on es mun­tarà la tune­la­dora i on començarà a fora­dar els túnels urbans del TAV. Es tracta d'un gran calaix de més de 100 metres de llarg i uns 25 metres de pro­fun­di­tat per a la tune­la­dora Gerunda.

El projecte del TAV ocupa 12.500 persones a les comarques gironines

Els responsables d'Adif van destacar que el projecte de construcció del TAV a les comarques gironines permetrà ocupar més de 12.500 treballadors de manera directa o indirecta. Des de l'empresa pública es va ressaltar la importància que suposa pel que fa a l'ocupació la realització d'aquesta infraestructura, en especial, en un període de crisi econòmica com l'actual. Les obres del TAV estan suposant que moltes empreses gironines participin de manera directa o indirecta en els treballs, per bé que també s'hi poden veure amb facilitat empreses d'arreu de l'Estat espanyol. El nivell d'ocupació que suposen les obres d'aquesta infraestructura en el global de Catalunya arriba als 37.000 llocs de treball. L'arribada en les properes setmanes de la tuneladora ha de coincidir amb un dels moments àlgids de treballadors dins el terme municipal de Girona. Els responsables de l'obra quantificaven en prop d'un miler els operaris que podrien estar treballant al mateix tremps a l'obra de la capital gironina quan es posi en marxa la tuneladora i continuïn els treballs al parc Central per a la nova estació, a Fontajau amb el pou de sortida de la tuneladora i a tot el sector de Mas Xirgu per acabar la zona de transició entre el calaix a cel obert i la zona on els combois començaran a circular pels túnels subterranis urbans fets amb la tuneladora.

16.000 travesses

L'adaptació de les vies convencionals perquè hi pugui passar el TAV a partir de l'any que ve també aporta xifres sorprenents. Així, per exemple, en els treballs que s'han fet fins ara ja s'han canviat 16.000 travesses en els diversos llocs on s'estan executant aquestes obres, com és el cas del tram entre Celrà i Flaçà, on ja s'ha renovat el balast que suporta les vies. Els responsables d'Adif també van esmentar les renovacions de via i la instal·lació del tercer rail en el tram de 19 quilòmetres des de Celrà fins al nord. Cal fer també l'enllaç a Vilamalla cap a Vilafant fins a connectar amb el tram internacional.

Un gran puzle per fer

Un passeig per la zona d'obres del TAV al sector de Mas Xirgu evidencia que el muntatge de la tuneladora serà com el d'un complex puzle. A les instal·lacions d'Adif ja s'hi poden veure moltes de les peces que han d'acabar formant part de la tuneladora, que tindrà més de cent metres de llargada un cop s'hagi muntat. Des de fa setmanes arriben per carretera des de la fàbrica alemanya que s'ha encarregat de fabricar la Gerunda. També n'arriben d'altres que han viatjat en vaixell fins al port de Barcelona i posteriorment són traslladades per carretera a la zona d'obres de la capital gironina.

238 pilons de seguretat

El projecte preveu realitzar un total de 238 pilons de seguretat a tocar de diversos edificis d'habitatges i naus industrials dels carrers Josep Maria Gironella i Oviedo. Al carrer Gironella ja s'han acabat els 97 pilons de formigó que han de donar seguretat al terreny quan passi la tuneladora i evitin els assentaments del sòl. Ara s'estan executant els 95 primers pilons que s'han de fer al carrer Oviedo, al davant dels edificis més propers a la infraestructura. En aquest carrer s'hi han de fer però una quarantena més de pilons de seguretat en diverses naus industrials del principi del carrer.

925 sensors de control d'obres

Adif va reiterar en diverses ocasions «l'aposta per la màxima seguretat de l'obra» i va indicar que a la traça del TAV a la ciutat de Girona s'han col·locat 925 dispositius de control dels edificis. Prismes, regletes, teodolits, fites, inclinòmetres i electronivells serveixen per controlar en temps real qualsevol moviment dels edificis més propers. De fet, s'han inspeccionat 1.380 pisos a Girona, 31 a Sarrià i 100 a Sant Julià.

Conveni amb Temporada Alta

La visita d'obres d'ahir al matí va servir també per signar l'acord de col·laboració i patrocini d'Adif amb el festival teatral de Temporada Alta. El president d'Adif, Antonio González, conjuntament amb l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, i el director del festival, Salvador Sunyer, van formalitzar l'acord pel qual Adif es converteix en patrocinador preferent amb una aportació de 80.000 euros. Adif va palesar la voluntat de participar activament en la vida social i cultural de la ciutat a través del compromís i suport a Temporada Alta. L'aportació ha de servir per donar un nou impuls al certamen teatral de Girona i Salt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.