Infraestructures

El Bages desaprova l'obra de la C-55 i clama que es desdobli

Alcaldes i entitats admeten que la mitjana evita els xocs frontals, però denuncien la lentitud de la via i els taps que s'hi fan cada dia

Asseguren que sense un doble carril “es perd competitivitat”

Les obres que des de fa prop de nou mesos s'estan fent a la C-55 enca­ren la recta final i els alcal­des afec­tats comen­cen a veure les ore­lles al llop. La via és ara més segura –s'ha ins­tal·lat una mit­jana entre Man­resa i Cas­tell­bell i el Vilar que evita els xocs fron­tals i, en con­seqüència, les morts–, però la car­re­tera que n'ha que­dat és una “via lenta” que resta com­pe­ti­ti­vi­tat al ter­ri­tori. Una “ratera” que fa que cada cop que hi ha un petit acci­dent, la car­re­tera quedi col·lap­sada, ja que només hi ha un car­ril per banda amb molt poc espai als late­rals. I això, segons explica Fina Casals, de la Pla­ta­forma No Més Morts a la C-55, “passa cada dia, i Autema no aixeca les bar­re­res”.

El gros dels tre­balls està fet i sobre el ter­reny es per­cep que només queda la senya­lit­zació i la pin­tura defi­ni­tiva. Casals explica: “Un cop fetes, òbvi­a­ment la via millo­rarà, però con­ti­nu­a­rem tenint els embus­sos. Ens ha que­dat una car­re­tera perquè hi pas­sin 5.000 vehi­cles, no 30.000, que són els que té la C-55.”

En aquesta línia, la pla­ta­forma i els alcal­des veuen que ha arri­bat l'hora de reac­ti­var la recla­mació del des­do­bla­ment, estre­ta­ment lli­gat a la gratuïtat de l'auto­pista de Man­resa a Ter­rassa (C-16), una de les més cares de l'Estat.

Cristòfol Gimeno, alcalde de Cas­tell­galí (PSC), admet que “l'obra és una mesura per evi­tar la mor­ta­li­tat”, però afirma que “no és sufi­ci­ent”. “Volem el des­do­bla­ment com a mínim fins al túnel de Bogunyà. És neces­sari i el ter­ri­tori ho mereix; cada petita topada pro­voca una retenció. Abans tar­da­ves quinze minuts a anar a Man­resa, ara en són trenta”, apunta.

El seu homòleg de Sant Vicenç de Cas­te­llet, Joan Tor­res (CiU), afirma: “El cor­rent d'opinió és molt des­fa­vo­ra­ble. No crec que l'obra sigui òptima.” L'alcalde, que per anar a Man­resa fa la volta pel Pont de Vilo­mara “per no pas­sar per la C-55”, es mos­tra “pràctic”: “Si des­do­blar val 130 mili­ons i el res­cat, prop de 800, fem el més barat i després ja ens mira­rem l'auto­pista.”

De la mateixa manera opina Montse Badia, alcal­dessa de Cas­tell­bell i el Vilar (PSC), que cri­tica una situ­ació que “indu­eix a fer tram­pes”: “Hi ha gent que apro­fita els car­rils d'accés per avançar per la dreta i les emergències no tenen espai per avançar per més que els vehi­cles s'apar­tin, i per ells el temps és més que impor­tant.”

Ceci­lio Rodríguez, alcalde del Pont (PSC), pateix els efec­tes col·late­rals: cada dia passa més gent pel seu muni­cipi per esqui­var una C-55 que “és una tómbola, per això la gent busca alter­na­ti­ves”. El ter­ri­tori –diu– neces­sita “la gratuïtat de la C-16, el des­do­bla­ment de la C-55 i la con­nexió amb la B-40 per no per­dre com­pe­ti­ti­vi­tat”. Més dura és Fina Casals: “Estan con­dem­nant el Bages a la misèria. Cap empresa vindrà.”

Reunió amb Rull

El pre­si­dent del Con­sell Comar­cal del Bages, Agustí Comas (ERC), va avançar ahir que diven­dres es veu­ran amb el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Josep Rull. Serà l'inici de les reu­ni­ons que la Gene­ra­li­tat es va com­pro­me­tre a tenir amb el ter­ri­tori per valo­rar els efec­tes de les boni­fi­ca­ci­ons a l'auto­pista que van entrar en vigor el gener amb l'objec­tiu de tras­pas­sar trànsit de la C-55 cap a la C-16. Uns des­comp­tes que han gene­rat molts dub­tes entre els usu­a­ris –varien en funció dels recor­re­guts i només s'apli­quen en hores deter­mi­na­des– “i un cen­te­nar de quei­xes”, diu Casals.

La per­cepció entre els alcal­des és que no han fun­ci­o­nat. Tot i això, Comas va dema­nar ahir “no encen­dre el foc abans d'hora”. “Pri­mer hem de tenir els números a la mà.”

LA FRASE

L'obra indueix a fer trampes: la gent té pressa i n'hi ha que avancen per la dreta pels carrils d'accés
Montse Badia
Alcaldessa de Castellbell

LA XIFRA

3,7
milions d'euros
han costat les obres. El desdoblament fins al túnel de Bogunyà està valorat en 130 milions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia