Infraestructures i serveis

Sant Feliu destinarà 46 milions a neteja i deixalles fins al 2031

El ple adjudica la nova concessió, pendent feia cinc anys, i continuarà en mans de Cespa-Ferrovial

El preu anual s’encareix per aprofundir en selectiva i més personal

El ple de Sant Feliu de Guíxols va adjudicar ahir, després de cinc anys de pròrrogues i haver de repetir l’any passat un primer concurs de renovació per un error informàtic –amb un sobre de les ofertes obert abans d’hora–, el nou contracte del servei de recollida d’escombraries, deixalleria i neteja viària i de platges per a la pròxima dècada. Respecte a l’empresa guanyadora, Cespa-Ferrovial, cap novetat, perquè ja havia estat l’escollida en els darrers contractes, però sí respecte a l’import anual, que de partida serà superior: 4,63 milions –amb l’IVA– que extrapolats al decenni suposen una despesa mínima prevista de més de 46 milions. L’anualitat adjudicada el 2008 per al contracte vençut era de 3,6 milions.

Respecte al pressupost de 25 milions per cinc anys que l’executiu guixolenc havia previst en el primer concurs, el 2019, hi haurà estalvi. En l’increment de durada, duplicada en la segona convocatòria, ha pesat el fet d’allargar el termini per amortitzar la despesa prevista en maquinària –2,8 milions, d’entrada, es destinen a la compra de vehicles, i diversos d’elèctrics– i nous contenidors per estendre les cinc fraccions de recollida selectiva a tots els punts d’aportació. En zones de vianants, especialment al nucli antic, la regidora de Serveis, Tili Ribera, va destacar que hi haurà contenidors de posar i treure, per a restes de poda en urbanitzacions, i millores tècniques per netejar amb aigua a pressió, aspirar fulles seques i retirar herbes de les voreres sense ús d’herbicides tòxics.

Més mà d’obra

Pel que fa a neteja urbana, però, es preveu una feina adaptada d’acord amb les necessitats de cada zona. “Hi haurà més operaris treballant, més mitjans i més maquinària”, destaca el consistori. S’integren aspectes deficitaris en la concessió actual, com ara la neteja dels caps de setmana, que se suplementava amb dispositius extraordinaris. I el compliment dels objectius del contracte de recollida i neteja serà seguit i controlat, per part d’una empresa externa amb un contracte independent, que ja es va convocar la setmana passada.

El nou contracte, que es començarà a desplegar aquesta tardor –el fet que el continuï prestant la mateixa empresa pot simplificar-ne el desplegament– també preveu que les platges es netegin amb més freqüència, especialment en temporada alta. A l’hivern, en temporada baixa, a les platges també s’hi actuarà, cosa que fins ara no es feia, i, a més de 76 noves papereres al litoral i nova maquinària, també hi haurà més neteja manual.

El contracte descarta el model porta a porta –vegeu peça–, però el volen ampliar pel que fa a comerços i en la recollida d’andròmines, que fa anar de corcoll fins ara als operaris. Davant la necessitat de reciclar més, fien les millores a l’extensió de fraccions a totes les bateries, amb més bona cobertura, i accions de comunicació i sensibilització. En l’horitzó, altres fórmules en estudi que es podrien incorporar sobre la marxa, com ara la introducció de xips als contenidors o codis de barres en bosses per assegurar que els ciutadans també fan bé la seva part de la feina.

LA DATA

2031
expirarà
la nova concessió de recollida de residus i neteja viària i de platges de Sant Feliu, que reté Cespa-Ferrovial

Abstencions de l’oposició, per girar full, i GdC en contra

El ple extraordinari d’ahir va ser relativament catàrtic. JxCat, ERC i MES, a l’oposició, es van abstenir, com a gest de confiança per girar full i posar fi a la provisionalitat prorrogada d’un contracte que TSF, força majoritària del govern, ja criticava fa dos mandats a l’oposició. Tot i això, Albó (MES) va retreure que s’hagi trigat “sis anys” a culminar el canvi d’un contracte adjudicat per TSF el 2008. Cristina Vicens (JxCat) va destacar el fet que hi hagi fiscalització. I Sílvia Romero (ERC) va lamentar que desaparegui la deixalleria mòbil i no va obviar el retard, tot recordant que l’any passat l’havien titllat de “deslleial” per haver qüestionat que el concurs fallit es refaria en un mes i mig, quan ella parlava de nou mesos. Al final ha passat un any.

De part de Guíxols des del Carrer, Jordi Lloveras va coincidir en el to constructiu amb la resta de grups: “Tant de bo hàgim de reconèixer que funciona” el nou contracte, va asseverar, però va votar-hi en contra perquè continuen trobant-hi a faltar accions decidides en pro d’incrementar uns nivells de recollida selectiva estancats que en els darrers anys s’havien mogut a l’entorn del 46% però que l’any passat van davallar diversos punts, i que dubta que arribin a l’objectiu del 60% el 2030. Des del govern, el tinent d’alcalde Josep M. Muñoz (PSC) va llançar altres reptes, com ara recalcular el rebut de la taxa d’escombraries força lineal que ara paguen les llars. I l’alcalde, Carles Motas (TSF), que també vol veure en marxa “les noves regles”, acceptava el dictamen tècnic de la millor oferta i la qualificació, però alertava que “l’empresa s’haurà de guanyar la confiança dels ciutadans i del govern”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona