la crònica

Els nous debats de la variant de la Bisbal

Divendres passat el Teatre Mundial era l'escenari de l'enèsim debat sobre la variant de la Bisbal, i ahir ICV presentava públicament la moció que defensarà al ple de l'Ajuntament la setmana que ve perquè doni suport a una consulta popular sobre el projecte, que creuen que ara és l'única manera de tancar el procés. Lluny d'enterrar el debat, que és el que molts voldrien, la decisió de Política Territorial i Obres Públiques de treure una nova informació pública amb només dos traçats sud ha obert una altra trama en la pel·lícula. Els defensors del sud s'han retirat cap a un segon pla: han guanyat, i ja no interessa encendre més els ànims. Els partidaris del traçat nord es resisteixen a donar la guerra per perduda: no seria la primera vegada que aquest projecte quedés paralitzat, els criteris tècnics els avalen, i tenen a l'alcalde de Forallac, Josep Sala, que si ha de morir, ho farà amb les bótes calçades. I llavors queden els partidaris de no fer cap variant o, com a mínim, redimensionar l'autovia en una carretera de menys envergadura: una posició poc realista en el context de desdoblament de l'anella de les Gavarres, però que va sumant adeptes en l'àmbit local, molts dels quals provinents del grup que fins ara defensava el traçat nord.

Del debat de divendres, s'ha de destacar que al Mundial hi havia gent, però que ni molt menys la sala era plena, potser un símptoma d'esgotament. També que s'hi van trobar a faltar defensors de la variant sud, fet que va convertir el debat en un seguit d'argumentacions que no es podien confrontar perquè tots pensaven més o menys el mateix: que no hi havia motius tècnics per treure l'opció nord de l'exposició pública, que s'havien de valorar altres alternatives menys agressives que l'autovia tal com està plantejada i que cal millorar el transport públic.

El debat continua sent viu, però després de tants anys, les forces que ja flaquegen –o es retiren dissimuladament– de les plataformes del sud i del nord les està capitalitzant el moviment contra l'autovia, més nou i per tant amb més recorregut. L'actuació del conseller Nadal, en un procés que reclamava molta transparència, ha deixat més ombres que clarors, i les sospites sobre la influència dels interessos de les famílies en la decisió ja és una part inseparable de l'argumentari popular. Un cop escollit el traçat sud, la nova informació pública sembla innecessària, i el cercle viciós en què es troba el debat pot perjudicar sobretot l'alcalde de la Bisbal, Lluís Sais (ERC). Fins no fa pas gaire Sais es movia en el terreny de l'ambigüitat, més favorable fins i tot al traçat nord, tal com havia reconegut a El Punt el 2002, afirmant que el vial urbà treia justificació a la variant sud. I aquest desgast segur que l'intentarà aprofitar el PSC per tornar a l'alcaldia. En tot cas, la proporció amb què l'Ajuntament de la Bisbal ha donat suport a la variant sud –11 regidors (ERC, CiU i PSC) dels 12 que té el ple, tots tret del d'Iniciativa– no es correspon en aquests termes tan absoluts amb el parer de la població. I això és el que vol aprofitar ICV.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona