Canals

Quan simplificar representa anar a més

La gamma turbodièsel del nou Mazda5 ha quedat limitada a un sol motor, l'1.6 CRTD. És la tendència actual, de menys cilindrada i menys consum a canvi de més prestacions i un superior respecte pel medi ambient

Quan a finals de l'any passat va arribar el nou Mazda5, va cridar l'atenció la seva personalitat expressada en un frontal molt elaborat i en les originals ondulacions dels laterals. La renovació també es va fer extensiva als motors: 1.8 i 2.0 de gasolina (115 i 150 CV, respectivament) i l'1.6 CRTD, arribat tot just el mes passat i amb el qual la marca japonesa limita al màxim l'assortiment turbodièsel. Això fa que la pregunta sigui inevitable. Pot aquest 1.6 CRTD suplir amb èxit els 2.0 de 110 i 143 CV de l'anterior Mazda5? I la resposta després d'haver conduït aquest monovolum en diferents tipus de carreteres és ben simple: no se'ls trobarà a faltar.

La fórmula és senzilla: menys cilindrada i menys consum de combustible (un 14,8% menys que el de 110 CV, respecte del qual les emissions de CO2 han baixat un 13,2%) a canvi d'una potència més que suficient, una entrega més àmplia del parell i més lleugeresa (uns 120 quilos). Una tendència que cada dia guanya adeptes i exempta de contraindicacions. En aquest cas, el motor 1.6 CRTD sorprèn per la seva capacitat de recuperació. Es pot circular tranquil·lament a 60 km/h en sisena marxa i respon com si res tan bon punt es prem una mica més l'accelerador. I tot i que aquest propulsor amb un sol arbre de lleves i 8 vàlvules entrega la seva potència a només 3.600 rpm, s'estira més enllà amb ganes i la manté fins a les 4.500 rpm, la qual cosa sempre és una garantia en determinades situacions. I a més, és molt discret en acústica i vibracions. Realment són convincents l'agilitat amb què es mou aquesta versió del Mazda5 en carreteres sinuoses i la seva facilitat de conducció, aspectes en què també hi tenen a veure el nou xassís –més reforçat– i la superior rigidesa de la suspensió i la carrosseria.

El nou Mazda5 hereta la funcionalitat del seu antecessor, expressada principalment en les portes laterals posteriors corredisses –per la seva gran obertura faciliten al màxim l'accés a l'interior– i les set places en qualsevol de les versions. Els seients de la segona fila es poden inclinar i ajustar longitudinalment. I plegant els de la tercera, es disposa d'una superfície de càrrega totalment plana.

MOTOR:
1.560 cc. 4 cilindres/8 vàlvules. Injecció directa i turbo de geometria variable.
POTÈNCIA:
115 CV a 3.600 rpm.
PARELL:
270 Nm a 1.750 rpm.
CANVI:
Manual, sis marxes.
SUSPENSIONS:
McPherson/Multibraç.
FRENS:
Discos ventilats/Discos sòlids.
LLARGADA, AMPLADA I ALTURA:
4,585/1,750/1,615 m.
PES:
1.415 kg.
DE 0 A 100 KM/H:
13,7 segons.
VELOCITAT MÀXIMA:
180 km/hora.
CONSUM MITJÀ:
5,2 l/100 km (gasoil).
EMISSIONS DE CO2:
138 g/km.
PREU:
Des de 23.400 euros (Active).

Una relació més favorable entre preu i equipament

Segons previsions, el motor 1.6 CRTD acapararà les tres quartes parts de les vendes del nou Mazda5. Per això és interessant la comparació de preus entre aquesta versió i l'anterior 2.0 de 110 CV. En la definició bàsica, Active, baixa 550 euros tot i disposar ara d'advertidor d'aturada d'emergència o de reposabraços al seient davanter dret. L'acabat Style ha afegit els sensors d'aparcament a l'equipament complet i es manté en 25.400 euros. En el cas del nivell superior (Luxury), la comparació és més difícil, perquè abans tenia el motor de 143 CV. Dit això, el preu ha baixat fins a 26.500 euros (2.200 menys) i manté els llums de xenó i l'obertura elèctrica de les portes corredisses i, com a novetat, afegeix el control de pressió dels pneumàtics. L'equipament comú inclou control d'estabilitat, airbags per a les tres files de seients i climatitzador (aire condicionat en l'Active).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.