Cinema

Mirador

La identitat molesta

Només cal revisar algunes publicacions acadèmiques fetes als Estats Units per comprovar com la qüestió de la identitat es troba en el centre de tots els debats. La preocupació identitària també afecta la creació i sense ella resulta impossible entendre el cinema americà produït en les darreres dècades. L’any passat, els Oscar van tenyir-se de black, per demostrar que el discurs afroamericà podia subsistir més enllà de l’anomenada era postracial de Barak Obama. Aquest any, tot és més complex.

Els quatre Oscar per La forma del agua de Guillermo del Toro no són uns premis al millor conte de fades possible, sinó a una interessant introspecció cap allò que vol dir ser l’altre als Estats Units. La pel·lícula té lloc en la dècada dels seixanta, on els altres eren els que pensaven diferent. Allà apareix un monstre i s’enamora d’una noia sorda, marginada, que es dedica a fregar en un laboratori. La possibilitat d’un retrobament entre la dona i el monstre no és més que un retrobament cap a l’alteritat que la societat amaga, que menysprea i rebutja. Un retrobament que té lloc des de la marginació que pateix la noia i que vol convertir-se en la resposta d’amor sublim a totes les històries d’amor possible que fins ara s’han pogut veure en una pantalla. No és un amor romàntic, ni un amor tendre, sinó un amor subversió perquè desafia les pròpies lleis de la política.

La forma del agua no és l’obra d’un gran cineasta, però és el fruit d’un bon disseny de producció. Encara que sigui una producció americana, és interessant pensar que ha estat dirigida per un cineasta mexicà i que en l’era Donald Trump l’Amèrica profunda vol destruir la diferència, perquè li fa nosa i la considera amenaçadora del seu sistema de vida. Els altres per Trump ja no són només els afroamericans sinó allò que hi ha més enllà de la frontera amb Mèxic.

Per aquesta raó, tampoc resulta estrany veure com Una mujer fantástica, de Sebastián Lelio, explica la història d’una dona transgènere que després de la mort de la seva parella veu com sorgeixen tots els prejudicis i, fins i tot, la violència, per la seva condició sexual. Ella també és l’alteritat que una determinada societat benpensant no vol veure. Si alguna cosa tenen d’interessant els Oscar, és que li han donat visibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS