Patrimoni

Mallorca redefineix Peralada

Un estudi sobre la seva història revela que bona part del mobiliari i disseny arquitectònic provenia de les Balears

La biblioteca arxiu i el museu del castell de Peralada , situats dins del mateix recinte del castell, formen part d’una fundació privada que s’encarrega de la conservació i difusió de les diferents col·leccions que s’han creat en els anys, la gran part aportades per la família Suqué i Mateu. Entre altres aspectes, s’encarreguen de la recerca sobre la història del castell i, en aquest afany d’investigació, recentment s’han descobert novetats relacionades amb la procedència de diferents elements que formen part del castell de Peralada des de la seva reforma al segle XIX.

Aleshores, el castell no era com es veu avui dia, sinó més aviat un casalot que es trobava en estat de ruïna. Va ser arran de l’afany dels nobles catalanomallorquins, els germans Antoni i Tomàs Rocabertí-Dameto, que s’hi va actuar per reformar-lo completament. Arran de la mort del pare, aquests solters filantrops van voler donar prestància a l’edificació que el petit d’ells, Tomàs, va heretar.

Segons l’estudi realitzat per l’arxivera i bibliotecària, Inés Padrosa, és a Peralada “on queda reflectit l’esperit dels germans Rocabertí, de caràcter filantròpic i humanista, a més de l’essència mallorquina”. Ha estat arran d’una recerca a l’Arxiu del Regne de Mallorca que s’ha descobert novetats relacionades amb la procedència de diferents elements que formen part del castell. Segons Padrosa, i com deixa constància a l’estudi publicat a les Memòries de la Reial Acadèmia Mallorquina d’Estudis Genealògics, Heràldics i Històrics sorprèn saber com a finals del segle XIX, es van traslladar de Palma a Roses en vaixells i, després a Peralada, mobles mallorquins, quadres dels millors artistes autòctons i forans, tarongers, sements, i material divers com llenyam vermey (pi vermell, molt apreciat), pedra de Santanyí i altres pedres esculturades. Per bastir el que havia d’esdevenir el futur Palaci i millorar la seva construcció i els acabats finals.

A més de posar en relleu aquest transvasament, Padrosa destaca una altra aportació transcendental. Es tracta d’haver descobert la correcta procedència als finestrals renaixentistes del Pati d’Honor del Palaci, fins ara atribuïts al Castell de Savallà del Comtat (Tarragona), quan resulta que es van portar d’una de les millors cases senyorials de Palma: Ca Dona Aina, propietat dels Rocabertí-Dameto, que va ser enderrocada a la segona meitat del s. XIX. “Ells van preservar els elements nobles per embellir el conjunt peraladenc”, remarca la investigadora.

També, com a gran descoberta, l’arxivera i bibliotecària del Castell de Peralada destaca que ara se sap l’autoria dels finestrals de finals del gòtic provinents sí en aquest cas de Savallà serien del Mestre del Tallat (actiu entre el 1475 i 1510), responsable també d’alguns capitells que es troben al castell.

Padrosa, que s’ha documentat de forma detallada gràcies a factures i cartes que s’escrivien els comtes de Peralada i Savallà, que “han permès canviar la perspectiva sobre la procedència de moltes peces i confirmar que realment provenen de Mallorca i que van permetre convertir el castell en el Palaci que coneixem actualment. Un esperit cosmopolita que es va mantenir gràcies a l’adquisició de Damià Mateu pel seu fill Miguel, ja que va respectar l’essència del Castell i va continuar ampliant i aportant noves col·leccions”, subratlla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS