Arts escèniques

Mitologia turística

De les oliveres n’hem fet clauers. És el lament de la filla, en el monòleg final de l’obra Rostoll cremat, en què la jove retreu als pares la destrucció del paisatge de Mallorca i la fi d’una manera de viure reposada, a canvi de la seva ambició, la dels doblers que ha reportat un turisme massificat. És un missatge final, reflexiu i al·legòric, excessivament subratllat –una retallada ho hauria arrodonit–, però, en l’imaginari de l’espectador gironí, traslladable a poblacions de la Costa Brava que també han convertit les pinedes en urbanitzacions de luxe. Aquesta proposta de Toni Gomila (dramatúrgia) i Oriol Broggi (direcció) és una nova recreació de com vendre’s l’ànima al diable. Un tema universal, global –els excessos del turisme–, explicat en clau local, a través de les rondalles populars. Per aquest conte d’ambició i cobdícia humana, Toni Gomila pren una rondalla popular mallorquina –En Joanet de sa Gerra– per exposar el que ja sabem: com vam deixar de respirar amb el tempo de les oliveres i les estacions, per convertir-ho tot en un souvenir.

El pas de George Sand i Chopin per l’illa és l’inici d’aquest relat de transformació de Mallorca convertida en l’exponent de la turistificació. Gomila construeix la dramatúrgia amb aquesta base tradicional incorporant però moltes referències del teatre universal; en aquest sentit, el text de Rostoll cremat excel·leix. Per exemple, les més notables són les de Macbeth i El rei Lear, de Shakespeare, amb la dona, arquetip de personatge ambiciós, que obliga en Joanet a emparrar-se a la favera per demanar millores al cel. Però també s’hi llegeixen, entre línies, referències de L’hort dels cirerers i L’oncle Vània, de Txékhov, o L’enemic del poble, d’Ibsen; aquesta última funciona com a denúncia dels perills del turisme. També és gustosa, l’obra, per poder escoltar xerrar amb la riquesa del mallorquí. Gomila construeix una mitologia turística que es desequilibra en algun moment per culpa dels tòpics.

Després del clàssic en què s’ha convertit Acorar (2011), la companyia mallorquina de Toni Gomila està de gira a les comarques gironines amb diverses produccions: Rostoll cremat es va poder veure diumenge al Teatre Municipal de Girona, després del seu pas per Figueres, i demà es podrà veure al Teatre de Lloret de Mar i dissabte a Olot. També Peccatum, amb Gomila com a rondallaire principal, es pot veure al Cívic de Porqueres el 13 de març.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
música

Pol Bordas estrena ‘Cor petit’ amb la ‘col·labo’ de Figa Flawas

girona

La Casa Natal de Dalí, guardonada en els Premis CETT Alimara

FIGUERES

L’Ajuntament de Portbou torna a ser patró de la Càtedra Walter Benjamin

PORTBOU
música

Cala Vento versiona ‘Pau’ d’Els Pets en el seu vintè aniversari

girona
cinema

Nous membres d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català

barcelona
cultura

Nova passarel·la per veure millor les petjades de dinosaure al jaciment

Fumanya
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona