Patrimoni

museus

Pionera còpia d’un retaule del MEV que retornarà al Ripollès

Es tracta del ‘Retaule de la passió, mort i resurrecció de Jesús’, obra de Bernat Saulet, feta amb 3D i tècniques làser

La peça es col·locarà al monestir de Sant Joan de les Abadesses, on dissabte vinent el bisbe de Vic la beneirà

Després de sis anys de treballs, ahir es va presentar al Museu Episcopal de Vic (MEV) el facsímil del Retaule de la passió, mort i resurrecció de Jesús, de l’escultor Bernat Saulet. La còpia de l’original –exposat al MEV– s’ha fet amb tècniques innovadores de digitalització en 3D, fressat mecànic dels blocs d’alabastre i acabat manual del treball. Això el converteix en “el projecte més important, per la mida i per la resolució, fet a Catalunya”, en una peça única a Europa i de referència a escala internacional, segons Josep M. Riba, director del MEV. A partir d’aquest dissabte, la rèplica del retaule s’exposarà al monestir de Sant Joan de les Abadesses (Ripollès), on a les sis de la tarda el bisbe de Vic, Romà Casanova, la beneirà.

Jorge Rodríguez, director tècnic del procés de digitalització i responsable de l’empresa ABB, va destacar el repte que va suposar “obtenir la forma tridimensional mitjançant l’escombrat de la llum, amb la màxima exactitud i qualitat”, ja que “no es podia manipular la peça i aquesta era molt gran”. Un cop aconseguit un model digital en tres dimensions, tallers especialitzats en el fressat de minerals van elaborar les escenes del retaule en blocs d’alabastre, amb una precisió de 0,1 mil·límetres. “Les escenes es van anar mecanitzant una a una”, explicava l’escultor Javier Lozano, encarregat del modelat i dels acabats. “Va arribar un moment en què distingia què havia fet en Saulet i què havia fet un deixeble seu”, deia. A la reproducció del retaule –reduïda un 5% respecte a l’original per diferenciar-les– es va decidir no aplicar-hi policromia; “només s’hi van posar els vidres i una pàtina d’acabat”. La part artística del procés ha durat uns dos anys. David Compte, rector de Sant Joan de les Abadesses, va destacar que es podrà tornar a “gaudir de l’obra en l’ambient en què va ser realitzat, a Sant Joan”.

LES XIFRES

6
anys
de treballs per a l’elaboració de la còpia del retaule originari de la parròquia de Sant Joan de les Abadesses.
20
plafons
o escenes, que narren des del Diumenge de Rams a l’Ascensió, és el que conté l’obra de Saulet.

Una obra mestra del gòtic català

La realització del facsímil és fruit d’un conveni signat el 2002 entre el bisbe de Vic i el rector de Sant Joan de les Abadesses. El Retaule de la passió, mort i resurrecció de Jesús és un encàrrec que la parròquia de Sant Joan l’any 1341 va fer a l’escultor Bernat Saulet. Considerada una obra mestra del gòtic català, està formada per vint plafons o escenes que narren del Diumenge de Rams fins a l’Ascensió: “Cada una és un curs sencer de teologia”, deia David Compte. Fet originàriament amb alabastre de Beuda, el retaule s’ha reproduït amb alabastre de Saragossa.

El facsímil del retaule es col·locarà als peus de la nau del monestir de Sant Joan, “muntat en una estructura que permet qualsevol canvi” i que faria possible traslladar-lo en bloc a l’església de Sant Pol “si un dia es restaura”, apuntava el rector. El retaule va ser una de les peces que el Bisbat de Vic va aportar a l’Exposició Universal del 1888. A l’hora de retornar-les a Sant Joan de les Abadesses, es van integrar a la col·lecció del Museu Episcopal de Vic, inaugurat tres anys després. El retorn de la còpia “és l’estima d’un poble pel patrimoni dels seus predecessors; una estima que ha perdurat”, va dir Compte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic