cultura

Crònica

Art contra la barbàrie

La cloenda del Festival de Peralada, dijous al vespre, va estar tenyida pel dol arran de l’atemptat a la Rambla de Barcelona. Cares llargues, mòbils a punt per seguir les informacions, un ambient certament enrarit surava pels jardins del Castell, tristament deslluïts. Abans d’obrir-se l’escenari, el director Oriol Aguilà, acompanyat pel ballarí Carlos Acosta, que presentava l’espectacle Debut amb la seva nova companyia, va dir unes paraules de condemna de l’atemptat i de solidaritat per a les famílies de les víctimes. Acosta estava ben afectat. Dies enrere, a Barcelona, precisament, comentava el seu vincle amb la capital catalana, que havia visitat en diverses ocasions fins al punt de plantejar-se comprar una casa per la zona.

El teló, en aquesta nit tan gèlida, es va alçar i l’espectacle va adoptar un pes més feixuc ateses les circumstàncies, com si, aquell vespre, ballar fos un acte polític, una declaració de principis, un crit de l’art en contra de la barbàrie anorreadora. Precisament la primera peça, El cruce sobre el Niágara, va causar gran impacte. D’una banda era una coreografia abstracte i expressiva, d’una complexitat tècnica de tallar l’alè, amb uns mig relevés i unes figures al ralentí d’equilibris impossibles, i de l’altra banda per l’execució meravellosa de Raúl Reinoso i Julio León. Acosta va ballar dues peces, Memoria i Two, la primera amb moviments eixits de la capoeira i el breakdance i la segona que requeria un treball intens concentrat en el tors i els braços. El Faun trepidant de Cherkaoui –que ha versionat el clàssic de Nijisnki sobre música de Debussy, tot afegint-hi música de collita pròpia–, el van interpretar amb salvatgia Zeleidy Crespo (una ballarina felina que recordava una gasela) i Carlos Luis Blanco. La peça que va interpretar la companyia sencera –deu ballarins–, Alrededor no hay nada, es movia al ritme dels versos de Joaquín Sabina, i en una segona part amb la veu de Vinicius de Moraes, Porque hoy es sábado. Aquesta obra del coreògraf espanyol Goyo Montero, creada per al Ballet Nacional de Cuba i premiada en el Festival de Ballet Internacional de l’Havana, tot i ser de fa pocs anys, és la que tenia un aire més antiquat i en aquesta apreciació potser el vestuari –pantalons amb jaqueta negra i bombí– hi contribueix.

En conjunt, però, l’espectacle va mostrar una companyia amb un gran potencial. Debuta amb força, sobretot arrossegada per la personalitat i saviesa d’Acosta, que aviat protagonitzarà una pel·lícula sobre la seva vida, dirigida per Icíar Bollaín. Acosta, tot i que –de moment— es vol desvincular del Ballet Nacional de Cuba, representa un relleu fiable per a la dansa al país amb un esperit d’obertura al segle XXI que li falta a la primera institució, ben acorada en el clàssic. La seva missió és difícil i lloable, poder donar l’oportunitat als ballarins del seu país a viure del seu art en bones condicions, sense haver d’exiliar-se. Tot de bons propòsits que aquí, a Catalunya i a l’Estat espanyol, hem sentit moltes vegades i que, malauradament, no han arribat a bon port. Vejam si Acosta té més sort.

Balanç positiu

Una cancel·lació per la pluja no eclipsa els bons resultats d’ocupació

La 31a edició del Festival Castell de Peralada, que ha ofert una bona quantitat de bona dansa i lírica, ha aplegat 26.127 espectadors i ha tingut una ocupació del 92%. Deu dels espectacles han penjat el cartell de sold out. Entre els més destacats hi ha hagut el Béjart Ballet Lausanne, Juliette Binoche, Ermonela Jaho, Ainhoa Arteta i el mateix Carlos Acosta dijous al vespre. L’únic incident va ser la cancel·lació de la segona part de l’òpera Madama Butterfly, de G.Puccini, el segon dia de la seva representació, per culpa de la pluja. De fet, feia nou anys que un fet així no tenia lloc. Amb tot, la direcció està molt satisfeta per la bona rebuda que va tenir aquesta coproducció del Festival.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA