Cinema

Crítica

cinema

Caricatura d’un geni

Fins i tot a França es considera mal coneguda la història de l’amistat entre Paul Cézanne i Émile Zola: van iniciar-la quan eren adolescents a Ais de Provença; van compartir penúries i desigs en la seva joventut parisenca; van distanciar-se mentre Cézanne fracassava i Zola triomfava i encara més quan l’escriptor va publicar L’Ouvre, novel·la sobre un artista menystingut i frustrat suposadament inspirat en el seu amic.

Amb Cézanne et moi, títol equívoc perquè la narració no s’explica des del punt de vista de Zola, Danièle Thompson potser vol contribuir al coneixement de tal relació considerant el seu potencial dramàtic i pressuposant l’interès per les vides d’artistes. No és clar que ho aconsegueixi. Però, a més, potser serà millor oblidar el film per continuar apreciant l’obra de cadascun, a banda de la seva amistat esquinçada. Thompson redueix Zola a un pusil·lànime (d’on hauria tret l’ànim per escriure i pel seu contundent J’accuse?) a través d’un inexpressiu Guillaume Canet; això mentre que el seu Cézanne, histèric i ressentit, és la caricatura d’un geni encarnat per un Guillaume Galliene passat de voltes. Mal estructurada a partir d’una hipotètica trobada última, que s’alterna amb una sèrie de flashbacks, el film és ple de diàlegs sentenciosos sense haver-hi ni una idea interessant sobre pintura (per molt que la fotografia vulgui inspirar-se en Cézanne) o literatura. Amb dues pinzellades, William Dieterle va dir més sobre aquesta relació a The life of Émile Zola, film de 1937 a l’entorn del cas Dreyfuss. I va estalviar-se els comentaris grollers sobre les dones que la directora posa a la boca dels personatges, sobre tot de Cézanne, amb condescendència.

Cézanne y yo
Director: Danièle Thompson
França, 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles