Música

Crítica

música

Vestigis d’una revolució

Entre els cinquantenaris que, aquests mesos, no haurien de passar desapercebuts (la Primavera de Praga i el Maig francès; L’Estaca i Què volen aquesta gent?; Beggar’s Banquet i el White Album) hi ha el del Festival de la Vida que, l’estiu del 1968, es va celebrar a Chicago coincidint amb una convenció del Partit Demòcrata dels Estats Units. Tres jornades de protestes contra la Guerra del Vietnam i a favor de la igualtat de gènere i racial, amb policies de paisà sembrant la violència, en què només un dels grups que havien dit que hi actuarien s’hi va acabar presentant: MC5.

La banda, amb lletres esquerranoses i l’activista polític John Sinclair en funcions de mànager, reblaria la seva conversió en símbol de la contracultura nord-americana amb la publicació, el febrer del 1969, d’un disc, Kick out the jams, que en les dècades següents seria citat com a influència constant per a músiques com el rock dur i el punk. Màxims representants, amb els Stooges d’Iggy Pop, del high-energy de Detroit, la banda es dissoldria només tres anys més tard, i que la seva plena reivindicació continua estant pendent ho demostren fets com que, el 2016 i el 2018, MC5 han quedat fora en últim moment de la cursa cap al Rock & Roll Hall of Fame.

MC5 eren el cantant Rob Tyner, el guitarrista Fred Sonic Smith (marit de Patti Smith) i el baixista Michael Davis, traspassats els anys 1991, 1994 i 2012; el bateria, ja retirat, Dennis Thompson, i el guitarrista Wayne Kramer, que divendres a l’Apolo va demanar “respect” per al que havia significat MC5 amb una interpretació íntegra de Kick out the jams (Starship, un viatge sota els efectes del jazz saturnià, inclòs) i set temes més dels seus dos altres treballs.

Des de la seva irrupció en escena cantant Ramblin’ Rose fins que va marxar-ne tot qualificant Trump de criminal, Kramer, de 70 anys, es va mostrar, ras i curt, demolidor, tot i que els mèrits que, el de divendres, fos un concert segurament més intens del que esperàvem cal atribuir-los també a l’all-star band que, en un acte segurament més de reconeixement que no pas de profit econòmic, l’emparava: l’eminència grunge Kim Thayil (guitarrista de Soundgarden), el cantant en còlera Marcus Durant (Zen Guerrilla), el baixista Billy Gould (Faith No More) i el bateria Brendan Canty (Fugazi). Molts ideals del 1968 encara perduren. La música de MC5, també.

MC50
20è Festival del Mil·lenni
Apolo (Barcelona), 16 de novembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona