Cultura

Crítica

cinema

Un film inexistent

El documental Diego Maradona, d’Asif Kapadia, té com a substrat una pel·lícula que no va arribar-se a realitzar: de fet, la seva mateixa existència es deu a les imatges creades per a la pel·lícula inexistent. Les van filmar els càmeres Juan Laburu i Luigi Martuci, que, del 1981 al 1987, van seguir Maradona havent estat contractats per Jorge Cyterszpiler, amic i agent del futbolista. La idea era documentar la vida de Maradona per fer-ne un film que no va prendre forma perquè el Pelusa va prescindir dels serveis de Cyterszpiler en un moment en què devia sentir-se prou agomboiat per gent com ara Carmine Giuliano, membre de la Camorra que li subministrava cocaïna i sexe. Passat el temps, el periodista esportiu Paul Martin va saber d’aquestes imatges (unes 500 hores de material) i, adquirint-ne els drets, va oferir-les a Kapadia per a un documental. No és estranya la tria de Martin si es té present que, després de fer-ho amb Senna, Kapadia havia abordat Amy Winehouse, una altra víctima (en el seu cas, mortal) de les drogues, però també de la pressió mediàtica que tant van contribuir a la seva ascensió com a la seva caiguda.

Les imatges fins ara inèdites són un material valuós que Asif Kapadia, combinant-les amb d’altres que fan present el talent de Maradona com a futbolista, sap utilitzar a través del muntatge. I sí, centrant-se en el període a Nàpols, torna a cartografiar un ascens i una caiguda. El documental potser no aporta res substancialment nou sobre aquest procés, però hi ha aquestes imatges revelades amb el seu contracamp invisible: les farres sense imatges amb les quals Diego Armando Maradona es va vendre al diable.

Diego Maradona
Director: Asif Kapadia. Gènere: Documental
Gran Bretanya, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els circs dels Stones

barcelona
Alaska
Líder del duo Fangoria

“El ‘reggaton’ és l’acid house del segle XXI”

Figueres

La importància dels Jocs

Girona

‘Trencats i seguits’ vint-i-cinc anys després

Torroella de Montgrí
MARIA VILLEGAS
REGIDORA DE CULTURA DE L’AJUNTAMENT DE GRANOLLERS

“Tots els actes de la festa surten del poble i estan fets per al poble”

granollers
societat

Sants obre les festes i llueix tancs per l’alliberament de París

Pegasus
GRUP DE MÚSICA

“Tocàvem amb Obús i Barón Rojo; i era ben normal”

BARCELONA
Mirador

Dones lletges que es pinten

Girona
ART URBÀ

Òscar Camps, ‘santificat’ per TVBoy