Cinema

FIRES DE SANT NARCÍS

Pel·lícules. ‘Gérone, la Venise espagnole’

‘Gérone,la Venise espagnole’

Un dels personatges més destacats del cinema mut i pioner en l’experimentació es va embarcar en una sèrie de documentals publicitaris de ciutats entre els quals figura la Girona veneciana

El film més antic relacionat amb la ciutat de Girona data de 1912, un documental de Segundo de Chomón: Gérone, la Venise espagnole. La pel·lícula portava el segell de Pathé, i formava part d’una sèrie de documentals amb la intenció d’utilitzar-los com a reclam turístic de diferents ciutats. Espanya lluitava per ser reconeguda com un país modern o en vies de desenvolupament. L’objectiu de Chomón amb aquesta pel·lícula, feta a còpia d’una reproducció contínua d’imatges paisatgístiques de la ciutat, era demostrar que Girona, malgrat no tenir canals, podia assemblar-se a la ciutat italiana de Venècia. Per aconseguir aquesta semblança, el director filma plànols des de diferents perspectives del riu, i a més associa la població amb l’estany de Banyoles, que es troba prou lluny de Girona.

Pioner destacat dels inicis del cinema, va destacar per la seva habilitat amb els efectes especials (en el marc dels Goya hi ha un premi Chomón, destinat a les millores tecnològiques) fins al punt de situar-lo a l’alçada del gran Georges Méliès. Havia nascut a Terol però en el canvi de segle es va instal·lar a Barcelona, a on va experimentar amb els trucatges, una tasca reconeguda que el va portar a la principal productora cinematogràfica d’aquells moments, la francesa Pathé.

Se’l considera l’inventor del tràveling, que servia principalment per modelar el rostre dels actors i crear determinats ambients o efectes especials. Amb aquesta tècnica va aconseguir fer la panoràmica, el ritme continu dels fotogrames i la fixació de la imatge sobre la pantalla.

Va ser el primer a realitzar cinema científic i de reconstrucció històrica. A més, va utilitzar la unió entre imatges reals i maquetes, les sobreimpressions damunt de fons transparents. Va construir càmeres especialitzades i va desenvolupar tècniques del dibuix animat. Pintava a mà els fotogrames per donar-hi color, i va crear unes plantilles per facilitar la tècnica del color i aconseguir més precisió. Va ser, sense cap dubte, el cineasta espanyol més destacat del període mut.

A partir d’aquell 1912, va traslladar la seva carrera a Itàlia, on s’estava desenvolupant una indústria cinematogràfica molt potent. Va morir el 1929 per unes febres agafades al Marroc mentre experimentava l’ús dels ultraviolats al cinematògraf per treballar el color.

Gérone, la Venise espagnole
Director:
Segundo de Chomón
Any:
1912
Intèrprets:
Film publicitari de la ciutat per atreure turisme


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa
CINEMA

Isona Passola rebrà el premi Montserrat Carulla del FIC-CAT

Roda de Berà
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona
MÚSICA

La nova psicodèlia catalana

Girona