Cinema

Crítica

cinema

A prop de les dones

Karim Aïnouz, cineasta brasiler d’ascendència algeriana, va formar-se dins del món del cinema independent nord-americà treballant com a ajudant d’una de les seves més grans productores, Cristine Vachon, després de ser l’assistent de càsting i muntatge de Poison, el film amb el qual va debutar Todd Haynes, un dels directors clau del cinema queer i un dels renovadors feministes del melodrama. És possible pensar que Haynes li va deixar empremta tenint present que el primer film d’Ainouz, Madame Satä (2001), s’inspira en la vida de João Francisco, un home pobre, analfabet, gai i negre que, amb el sobrenom del títol, va convertir-se en una figura mítica del Carnaval de Rio dels darrers anys trenta; i també considerant que, exhibint-hi una voluntat d’estil semblant a la del director de Far for Heaven i Carol, amb La vida invisible de Eurídice Gusmâo aborda el melodrama amb convicció per recuperar-ne la vitalitat i donar-li un altre sentit amb sensibilitat feminista.

Basada en una novel·la de Martha Batalha, la pel·lícula segueix la trajectòria vital de dues germanes d’una família benestant i conservadora de Rio de Janeiro que, per una decisió paterna derivada d’un puritanisme implacable, viuran separades, enyorant-se, ignorant una (Eurídice) que l’altra (Gedda) va tornar a la ciutat després d’haver-ne marxat amb un mariner grec inconstant en l’amor. Gedda intenta sobreviure mentre que Eurídice, casada amb un home capaç de posseir-la violentament per exercir-hi un domini, ha de renunciar a la seva carrera com a pianista. Dues víctimes de l’autoritat patriarcal que Karim Aïnouz mostra posant-se de la seva part, sentint-se a prop seu.

La vida invisible de Eurídice Gusmão
Director: Karim Aïnouz
Brasil, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
La vida invisible de Eurídice Gusmão

«La vida invisible de Eurídice Gusmão»

Gènere: Drama
Direcció: Karim Aïnouz.
Intèrprets: Carol Duarte, Julia Stockler, Gregorio Duvivier, Bárbara Santos, Flávia Gusmão.
Valoració crítica: [ep] [ep] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles