Cinema

Crítica

cinema

Memòria de la postguerra

Just al mig de Longa noite, ocupant així una centralitat a la pel·lícula més enllà de la temporalitat, una dona anomenada Celsa, empresonada pels franquistes, relata la seva experiència i la visita a una condemnada a mort que, abans de ser executada, va demanar de veure-la. Extret del llibre Los republicanos que no se exiliaron, de José María Aroca, aquest relat arriba sense afectació, però creant una emoció fonda, a través de Núria Lastegàs, una de les actrius no professionals que intervenen en la pel·lícula d’Eloy Enciso, el també director d’Arrianos, una exploració entre la realitat i el mite que transcorre en un bosc de la frontera entre Galícia i Portugal.

La memòria de la Guerra Civil i de la postguerra, amb la repressió i la por creada pel franquisme, es fa present a Longa noite a través d’altres textos, sobretot de l’escriptor i polític galleguista Ramón de Valenzuela. El monòleg de Celsa aporta un moment austerament emotiu, però, en la seva última mitja hora, el film arriba a la plenitud: un home que ha retornat de l’exili i ha anat deambulant com un somnàmbul s’endinsa en un bosc a la nit mentre que diverses veus, com si fossin l’encarnació d’uns fantasmes, transmeten cartes de presoners republicans. Aleshores, a més, llueix poderosament la fotografia de l’extraordinari Mauro Herce. I és així que, pouant en eel cinema popular i literari dels Straub, Enciso aporta una visió cinematogràficament inèdita de la postguerra: sense una reconstrucció narrativa de fets, fent sentir textos de diversa mena com una forma de memòria històrica, fent palpitar alguna cosa invisible a les imatges. Una d’aquelles propostes que mai arribaran als Goya.

Longa noite
Director: Eloy Enciso
Estat espanyol, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

El Maldà invoca els ‘maleïts’ dels 90 per a interpel·lar l’avui dels joves actuals

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona