Música

Una mort en temps ‘kairològics’

El gran compositor polonès Krzysztof Penderecki (1933-2020) va morir ahir a Cracòvia. Amb la seva mort, no només desapareix un dels grans de l’anomenada “música contemporània” occidental, sinó també una figura que, dotada d’una gran intel·ligència i capacitat de lectura dels nous temps, no va tenir inconvenient a deixar que la seva música anés més enllà de les sales de concerts i fos emprada, a tall d’exemple, com a banda sonora de molts films.

D’entre moltes obres, possiblement la seva Passió segons sant Lluc (1963-1966) no només és una de les més destacades d’un important catàleg, sinó també molt adient per aquests temps de confinament i quan, precisament, estem a punt d’enfilar-nos cap al diumenge de Rams i la Setmana Santa. Diria que és un moment oportú, kairològic en el llenguatge de Raimon Panikkar, per submergir-nos en una obra que, en la història de la música occidental, no s’havia tractat tan profundament, potser, des del primer terç del segle XVIII, amb permís de l’oratori Golgotha, de Frank Martin. Fent ús de tècniques serials, Penderecki ens introdueix en una arquitectura sonora en què no només se’ns apel·la a “viure” la passió del natzarè, sinó a fer-ho des de l’arquetip i la metàfora que hi ha més enllà de la literalitat. En un moment de les nostres vides en què ens ha caigut el vel que ens feia creure invulnerables, la música de la Passió pendereckiana ens remet plenament a les experiències del dolor, el patiment i la incomprensió d’un temps sabàtic, però també al somni d’alliberament i de renaixement que trobem en l’acord final de mi major que clou l’obra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic