Cultura

Del gat al Grec de Schrödinger

La programació a Barcelona manté els espectacles a l’espera del permís del Procicat, que ja esperaven diumenge al vespre

El sector cultural ha reaccionat i ahir exigia una rectificació del Procicat, amb l’aval als festivals
Festivals com ara Cruïlla XXS i Sala BCN van anunciar ahir que continuaven endavant

El gat de Schrödinger és el nom popular d’una teoria de la mecànica quàntica en què un gat estava viu i mort alhora, perquè s’havia col·locat dins d’una caixa i es decidia no obrir-la per desfer el dilema. El joc del gat (de Schrödinger, o no) i la rata entre el Festival Grec, el Cruïlla XXS o el Fes Pedralbes i la Generalitat va viure ahir a lvspre una altra persecució inútil. Teòricament, si no arriba el document permetent la viabilitat d’aquestes programacions (que compleixen rigorosament amb totes les mesures exigides pel DOGC de divendres passat), està en fals Però sembla que la pugna política entre Ajuntament i Generalitat deu preferir salvar-ho amb un consens de rang baix..

Ahir al vespre el Procicat va publicar “les activitats que es poden sotmetre a l’autorització prèvia del seu Comitè de Direcció”, entre les quals hi havia els equipaments culturals i “les activitats culturals temporals o extraordinàries quan es facin a l’aire lliure i en format assegut permanent”, en la línia de les esmentades mesures del DOGC. El Departament de Cultura va deduir d’aquesta publicació que “el Procicat facilita procediments i criteris per a activitats culturals amb caràcter d’excepcionalitat” i que aquesta decisió “confirma que amb una aplicació estricta de les mesures sanitàries l’activitat no ha de cessar”. En la mateixa línia optimista es manifestava l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, a través de Twitter: “Finalment, avui la Generalitat ha establert nous criteris que avalen seguir amb el Grec, el Cruïlla i altres iniciatives de cultura”. De seguida festivals com ara el Cruïlla XXS i el Sala BCN van manifestar per les xarxes el seu convenciment que les seves programacions van endavant. Tot i així, segons el DOGC, caldria que Procicat avalés cada una de les propostes.

Dissabte a mitja tarda, l’actor Pau Vinyals convidava a què els espectadors portessin cartells amb ell lema #laculturaessegura per a la funció de Peeping Tom, a l’Amfiteatre Grec. N’hi van haver una trentena entre els 600 espectadors. Ahir a quarts de quatre, era el Col·lectiu d’Artistes que convocava la professió al vespre a les portes de l’amfiteatre Grec, en el que havia de ser la segona funció de la companyia Peeping Tom. Si la funció s’havia pogut fer diumenge, per què no es podria fer dilluns, amb les mateixes condicions de seguretat? A les 9 del vespre hi havien concentrades unes 400 persones, principalment actors, dramaturgs i directors.

Com s’ha produït aquesta nefasta decisió que torna a estigmatitzar la cultura, novament? Divendres al migdia, el Procicat declarava prohibides les funcions de teatre i cinema (a més de gimnasos i discoteques). Deixava una escletxa pel matís: que l’Ajuntament on es realitzés fes una petició per als festivals en què es podien garantir les condicions exigides. El Grec no s’atrevia a anunciar res i la roda de premsa de Peeping Tom es va fer sense el director del festival, a l’espera d’una decisió de l’Icub. Premsa i actors ja estaven convocats quan es va produir la primera alarma. S’esperava una solució ràpida si el Procicatconcedia el famós aval.

Segons explicava el comissionat de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Subirats, l’Ajuntament va enviar documentació a les conselleries de Cultura, de Sanitat i d’Interior, a l’espera del permís preceptiu. Paral·lelament, es van obrir diàlegs entre els alcaldes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el govern per desfer l’embolic. Diumenge al vespre, esperant la documentació, van acabar fent la funció al Grec, perquè no s’havia pogut advertir el públic i, a les vuit del vespre ja s’havien obert les portes del jardins. Diumenge a la nit, es deia que no es podrien fer sessions dilluns (ahir) si no es rebia el document que ho avalés. Però a les quatre de la tarda d’aquest dilluns ni s’havia rebut document, ni s’havia notificat que s’anul·laven les funcions. Una evidència que el joc de pressió podria suportar una volta més de tensió. CruïllaXXS informava, a mitja tarda que, com esperava rebre el document en les següents hores, es mantenia en cartell la sessió teatral al Teatre Victòria de La volta al món en 80 ties (una peça que ja va patir el tancament sobtat dels teatres per la pandèmnia, quan acabava d’estrenar a l’Atrium, el març passat).

Per un altra banda, el sector cultural també va reaccionar amb virulència. Es va redactar un primer document que es va aturar davant la decisió del govern d’obrir una línia de diàleg amb el sector cultural. La trobada que havia de ser dissabte al matí es va endarrerir diumenge i, un cop acabada, semblava que s’obria de nou l’escletxa del matís. Però no es va fer efectiva. Per aquest motiu, el primer document de fets, greuges i exigències es va enviar (suavitzada respecte la primera carta, com a sine de voluntat de negociació) a la premsa i es va difondre per les xarxes, ahir a mig matí. El document, que avala tot el sector en bloc (molt unit gràcies a les campanyes entorn Actua Cultura 2%) remata “exigint una rectificació que honora a qui l’exerceix especialment, quan l’error és tan flagrant”. El comunicat, de 4 planes, alerta que, en cas que es bunqueritzi la decisió i no es comprengui que s’està en una fase nova on moltes empreses de tots els sectors són segures i estan preparades per continuar obertes convivint amb la crisi, “es fa absolutament necessària la dimissió dels responsables”.

El sector denuncia “perquè no és acceptable, ni cert, ni just” que es difongui el missatge a la ciutadania que la cultura és una activitat contagiosa i se’ns privi de la viabilitat econòmica que podem tenir després de 4 mesos de crisi. Titlla de desproporcionada la decisió que afecta a un sector que representa el 4% del PIB a Catalunya. I es pregunta com és possible aquesta decisió “sense cap argument sòlid ni causa justificada? En base a quin dret, a quina llei? Qui respon dels danys causats?”

Al document, es detecta l’empipada del sector quan titlla de ”ridícul” el paper del govern en aprovar una prohibició als teatres, tot i obrir el camí a una excepció (que ja coneixen perquè el Procicat ha anat avalant cada proposta dels diferents festivals, aquestes mesos). El retard en l’enviament del document pot implicar, aventura la carta del sector de les entitats culturals que “hi haurà un allau de peticions per fer activitats culturals obertes al públic, des de Festes majors, fins a activitats en espais tancats. I el Procicat les ha d’estudiar totes. Activitats municipals realitzant-se sense permís ahir, incertesa fins l’últim moment, descrèdit del Govern, baralla i soroll polític, públic desinformat i desorientat, i tot un sector estigmatitzat, arruïnat i indignat”. La pressió al la decisió del Procicat, de fet, ja va arrencar la matinada de divendres a dissabte amb la campanya de #laculturaessegura que es va anar viralitzant tot el cap de setmana. I que va servir per a fer uan primera protesta quasi improvisada la nit de diumenge a la platea del Grec.

Una crisi paral·lela

Seguim amb Peeping Tom i el seu món fosc i inquietant. Tota aquesta crisi política i institucional s’ha produït durant questa presentació. Ahir al matí, des del compte @polnoyjar (Pol Noya és un gestor cultural implicat al cicle de Terrats de Coincidències) resumia aquest vodevil amb The Schrödinger Festival i hi posava el copyright perceptiu, en clau irònica. Amb el seu permís, hem reversionat el títol i hem decidit que el Grec passi a ser directament aquest gat misteriós (que no se sap si és viu o mort) aquest 2020. I que podria aparèixer i desaparèixer, perfectament, en el llit misteriós dels de Peeping Tom.

La Fundació Carulla aporta 108.000 euros en projectes

Ahir al matí, la Fundació Carulla va fer una nova línia d’ajudes, el SOS Cultura. Es donaran fins a 27 beques de 4.000 euros cadascuna, en diferents categories: creacions artístiques a l’espai públic (20 beques); a creacions literàries en català (4 beques); a ajudes al desenvolupament Mutare al territori (3 beques). També es donaran entrades gratuïtes als casals d’avis i al personal sanitari, fins al 31 de desembre, per poder entrar al Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla. Són 108.000 euros, que estan pensats per cobrir les necessitats més urgents dels artistes, en aquest període (després de 4 mesos d’aturada pel confinament) i amb uns altres mesos d’incertesa.

Aquestes ajudes se sumen a la línia extraordinària del Teatre Lliure. Va atorgar 20 beques per un valor de 50.000 euros en total. S’hi van presentar 636 sol·licituds, el que denota la necessitat de creadors i companyies de projectes remunerats. També la Fundació Antigues Caixes Catalanes va obrir fa unes setmanes una altra ajuda, els premis Corona Cultura, valorats en 10.000 euros. S’adrecen a empreses, entitats, equipaments i professionals de Catalunya i poden ser dels àmbits de la música, les arts escèniques, la literatura, el cinema i les arts visuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les sales de concerts alerten de tancaments imminents de locals “emblemàtics” a Barcelona

barcelona

Restauren els gegants de Torroella

torroella de montgrí

Comellas és música

girona

Temporada Alta, a casa

BARCELONA
Crítica
música

Varvara: la música és per somiar

Laurent Binet
NOVEL·LISTA

“No m’interessa gens copiar la realitat”

barcelona
Jesús Navarro
DIRECTOR DEL MUSEU JAUME MORERA DE LLEIDA

“Els museus hem de fer menys amb més, i no al revés”

barcelona
Mirador

Tot l’enginy de Hitchcock

La Mercè clou l’edició més atípica sense incidents

barcelona