Art

Art

L’exposició invisible

Irena Visa aprofita que l’Arqueològic de Banyoles està buit per rememorar el fons del museu amb comentaris enregistrats de gent que el coneix molt

En circumstàncies normals, si un museu retira totes les peces que exposava perquè tanca durant un temps, la seva activitat de cara al públic serà nul·la. Però sempre hi ha excepcions. Al Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles (MACB), buidat de materials prehistòrics per permetre la fase final de la reforma de l’edifici, no s’han resignat a la desaparició temporal a la que semblaven condemnats i acaben d’inaugurar una instal·lació que tracta precisament de les seves col·leccions, malgrat que no es poden mostrar. Res a veure, es titula, molt encertadament.

La seva autora és Irena Visa (Banyoles, 1985), una creativa que porta un temps explorant paral·lelismes entre l’arqueologia i l’art contemporani, els treballs de la qual ja s’han pogut veure en espais com la Fundació Miró i el Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona. El muntatge a Banyoles, que restarà obert fins a finals de novembre, tanca una trilogia iniciada amb Fer veure (2019) i Això no és res (2020).

La instal·lació és un recorregut per 21 vitrines i altres suports buits on el visitant troba un codi QR que conté l’enregistrament que ha fet una persona, comentant la peça que havia estat allà. Són gent que han escollit una peça, la descriuen i expliquen per què l’han triada. S’hi senten, per exemple, les veus de la presidenta del Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles (CECB), Roser Masgrau; d’arqueòlegs com ara Antoni Palomo, Julià Maroto, Narcís Soler o Pere Castanyer; del popular exconservador del museu Josep Tarrús, de l’arxiver Josep Grabuleda... i també de l’antic conserge Josep Amagat i de dues dones del servei de neteja, Anna Serrano i Irene Tohà. “Gent que s’ha fet un fart de veure les col·leccions del museu”, deia Irena Visa el dia que va ensenyar Res a veure a la premsa. L’autora no pretén induir el visitant cap a una interpretació concreta, sinó que Visa facilita just els elements indispensables perquè cadascú n’extregui la seva lectura. El muntatge també té vocació d’homenatge a l’emblemàtic museu, ara que les instal·lacions de la Pia Almoina entren en un estat de trànsit cap a maneres interactives d’explicar les restes del passat.

Al llarg d’aquest mes d’octubre s’organitzaran dues visites guiades i un taller. El pròxim dia 23 la mateixa Irena Visa i la conservadora del museu, Andrea Ferrer, oferiran una visita comentada; el 25 (és un dilluns festiu a la ciutat) hi haurà un taller en què la mainada podran dibuixar les peces que sentin descrites en els QR; i finalment, per al dia 31 es preveu una altra visita comentada, aquest cop, amb l’exconservador del centre Josep Tarrús i l’arxiver Josep Grabuleda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt