Cultura

crítica

Només és sexe, però potser no

En el cinema dirigit i escrit per Emmanuel Mouret, que també és actor i a vegades dels propis films, hi caben tota mena d’embolics sentimentals i de fantasies sexuals; de parelles en perill de trencar-se, lliurant-se a vegades a jocs tan imprevisibles com els atzars que poden aparèixer, i de relacions que no acaben de reeixir o consumar-se. Uns quants títols: Fais-moi plaisir!, Une autre vie i Caprice.

Són relats d’amor i desamor, de desig, a vegades contingut o frustrat; de seducció i d’engany, comprès l’autoengany; del desacord entre la teoria i la pràctica amorosa. I també sobre el fet que una cosa és el que diem i una altra, el que fem, com fa explícit el títol del que potser és el seu film culminant fins ara: Les choses qu’on dit, les choses qu’on fait. El títol també podria haver sigut més o menys així: Les coses que diem, les coses que sentim (i que pensem), que resumiria en part la filmografia de Mouret i, a la seva diferent manera, la de Rohmer, a qui podria associar-se el cineasta (i brillant guionista) que ens ocupa, tot i que ell reconeix com a inspiradors Sacha Guitry, que a les primeres dècades del segle XX va transformar amb enginy les formes del vodevil, i Woody Allen, que tant ha parlat de l’amor com una il·lusió que sovint du a la desil·lusió.

Pel que fa a la seva última pel·lícula, presentada fora de concurs al darrer festival de Canes i distribuïda comercialment a l’Estat Espanyol com Crónica de un amor efímero, s’ha de tenir present el seu títol original: Chronique d’une liaison passagère. Això perquè liaison pot significar, entre altres coses, una relació, un contacte, un affaire. I perquè, de fet, el film aborda la relació que, a partir d’una trobada casual i en principi només per fer sexe, mantenen un home casat i dubitatiu (Vincent Macaigne, en el seu registre habitual) i una dona separada amb una actitud desimbolta (Sandrine Kiberlain, extraordinària). És cert que la relació es fa més complexa i que podria pensar-se que, sense dir-s’ho, podrien sentir alguna cosa pròxima a l’amor: ves a saber. Tot fa un gir amb l’aparició d’una tercera persona i amb ella, possiblement, d’un amor inesperat.

Al final, encara hi ha una altra volta de rosca que ho deixa tot obert. En tot cas, ens trobem amb una comèdia deliciosa: encisadora, elegant, lleugera sense banalitat, amb uns diàlegs afinadíssims.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

IRENE SOLÀ
ESCRIPTORA

“Jugo amb el passat però parlo del present”

Vic
MÚSICA

Mor Cynthia Weil, lletrista i autora d’èxits immortals del pop als EUA

TOT RECORDANT

Tom Sharpe o com “fer riure la gent”

TEATRE

Un grup de refugiades lidera L’Altre Festival

BARCELONA
Crítica
música

Respirant amb les cordes

Crítica
teatre

Disfressat de gamba en un funeral

MÚSICA

Segona Fira del Disc de la Vall de Sant Daniel, dissabte vinent amb concerts i DJ

girona
Homenatgen ‘L’exorcista’ en el festival Galacticat
Cinema

Homenatgen ‘L’exorcista’ en el festival Galacticat

Tàrrega
premis literaris

Rafel Esteve i Josep Domènech Ponsatí, premiats a Sant Narcís

GIRONA