Arts escèniques

Crítica

teatre

Viatge a una dimensió desconeguda

Entrar en una altra dimensió. Des que, el 2011, l’Agrupación Señor Serrano va descobrir el cinema en viu amb Katastrophe, s’hi va abonar: jugaven amb maquetes de diferents escales per construir una peça en què, sovint, es vinculava l’univers fílmic popular a una reflexió compromesa. S’han anat desencadenant treballs pulcres com ara A house in Asia, Birdie i The mountain. L’única peça d’aquest format que va rebre patacades va ser Kingdom, que, precisament, havia estat un altre intent de magnificar la producció. El salt dels Serrano ha estat dels canvis d’escala (ara, tot passa a mida natural) a la profunditat de camp: el seu treball juga amb els plans de l’escena, provant de conjugar situacions aparentment contradictòries. Com la realitat, res és unívoc.

La peça parteix del repte de construir una dramatúrgia amb intel·ligència artificial. La conversa, tan falsa com un diàleg sobre l’experiència humana amb l’Alexia, avança i permet que l’obra se segueixi totalment sense pronunciar ni una paraula. Tot és escrit al fons de l’escenari. L’escena es guarda per aconseguir imatges impactants que sumen o contrasten amb el relat, seguint el deixant de treballs d’ El Conde de Torrefiel. S’acompanya d’unes línies que delimiten volums i es van transformant en espais concrets de l’illa.

L’Agrupación Señor Serrano ha desistit de fer una tesi tancada. Fins ara, era habitual que la seva proposta es tenyís amb certa possibilitat que fos tot una gran mentida, un grand guignol (Brickmam Brando Bubble Boom). Ara, opten per una tesi molt més prima. La conversa entre la companyia i la màquina s’atura sense raonament i dona pas a uns quadres que avancen l’aventura. Per sort, en el viatge de la protagonista no hi ha la descoberta dels habitants solitaris de cada illa, sinó una intenció de reafirmar-se com a individu respecte dels altres. Siguin monitors d’esgrima o els agradi la pizza amb els condiments que sigui. Hi ha humor i hi ha intel·ligència. Hi ha molt gust i unes imatges, siguin hologrames o coreografia grupal, que contrasten amb el moviment continu. Hi ha talent i estil, però ens falta aquella capacitat de malabarista amb tres bitlles que té un relat d’encantador de serps.

Una illa
Companyia: Agrupación Señor Serrano
Divendres, 7 de juliol. Teatre Lliure de Montjuïc. Grec


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona