Música

Crítica

Música per al record

Concert d’altíssima intensitat, i emoció, el viscut aquest passat dijous, al Palau de la Música Catalana, dins la temporada Barcelona Clàssics amb la visita de l’Orquestra Filharmònica Txeca sota la direcció del seu titular Semion Bitxkov (Sant Petersburg, 1952). Tretze anys després de la seva darrera visita a la ciutat comtal, exactament a L’Auditori, amb un concert on es va interpretar la sempre polèmica versió de la Simfonia núm.10 de Gustav Mahler en la finalització feta per Deryck Cooke, hi havia ganes d’escoltar aquesta institució de bon fer orquestral, i més encara amb una batuta com la del sempre interessant Bitxkov, que, format en la tradició orquestral soviètica, i havent estat alumne del llegendari Ilya Musin, ha aconseguit fer-se un lloc d’honor dins de les grans orquestres europees i nord-americanes.

A això hi vam sumar un monogràfic Antonin Dvorâk (1841-1904), en motiu del 120è aniversari de la seva mort, que es commemorarà el proper 1 de maig a Praga, així com la presència d’un director d’elit i un programa a les mans d’una de les millors orquestres hermeneutes de la música del bohemi, a la qual cosa cal afegir-hi també la prestació artística del cel·lista Pablo Ferrández (Madrid, 991), que va fer una lectura estratosfèrica del Concert per a violoncel en si menor, opus 104 del geni de Dvorâk, un compositor que massa sovint reduïm al coneixement de massa poques obres.

Un, després d’escoltar el resultat assolit, no podia deixar de preguntar-se què hagués dit el mateix Pau Casals de la interpretació per part de Pablo Fernández i aquesta orquestra d’una de les seves obres predilectes. Màgia sonora en el solista, de so avellutat i generós, i un Bitxkov que va saber acompanyar per portar-nos als terrenys de l’inefable i l’indescriptible.

La pregunta en finalitzar el concert, era què podia deparar la interpretació de la celebèrrima Simfonia núm: 9 en mi menor, opus 95, una obra que en la memòria del cronista ha tingut, en els darrers 25 anys, almenys dues impressionants versions: la del 1999 de Nikolaus Harnoncourt amb la Concertgebouw i la de Mariss Jansons amb la Filharmònica de Berlín. La de dijous s’afegeix, feliçment, com una nova visió d’una orquestra que, de nou, ens va mostrar la diferència entre tocar i sonar bé que fer música de veritat. Com la que vam escoltar dijous. Per al record.

Orquestra Filharmònica Txeca
Bcn Clàssics. Pablo Ferrández, violoncel. Direcció: Semion Bitxkov. Obres d’Antonin Dvorâk
Palau de la Música Catalana, 7 de març


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona