cultura

Poesia

Roger Costa-Pau

El poema, sempre l'habitacle

Recuperin, si els ve de gust, el llibre A hores petites, del sempre immens Joan Vinyoli, i tornin a llegir “El poema”. O escoltin-ne tan sols els últims versos: “[...] Ara el poema és un seguit de mots / que, del vell pòsit de dolor i sanglots / i crits de goig i sostingut anhel, / ha esdevingut en la negror del cel / llum polièdrica que ens consola a tots, / mudant la mort en delusori tel.” És talment així: el poema podria emetre i podria espargir aquesta llum polièdrica que ens consola a tots, de la mateixa manera que pot esdevenir decididament portentós en qualsevulla de les seves textures; d'aquest seu desplegat fecund que ens absorbeix (també a tots) en els embats més trepidants del temps per allò que té d'habitacle sense parets que ho engloba sempre tot, i també per una gènesi de sobreïxent que irradia amb força sobre l'arquitectura de la vida (la viscuda, la que vivim i la que viurem) i del món en majúscules. Justament això: el poema pot contenir la sang presa –presa d'embassada o presa de captiva?– i també (i posem-hi que sobretot) ens acosta i ens lliura a fluxos, tresqueres, vials, senders i corrents que jo diria que ni ens cal pretendre definir... El poeta Agustí Bartra ja va deixar escrit que “la poesia no es pot explicar; simplement, és”. I aquests versos, per exemple, del darrer llibre de Vinyet Panyella (Sitges, 1954) –Sang presa, premi Miquel de Palol 2011– poden ser també una magnífica apreciació en aquest ordre de coses: “[...] L'alba s'escriu en rosa / amb lletres de neó. / El meu neguit es filtra / en la llum de l'arbreda. / Al lloc de no retorn / floreixen els acants”.

No pas de manera fortuïta, Panyella inicia aquest seu viatge de sang presa amb l'escalf de dues cites escollides en clau de divisa: “L'art, mes enfants, c'est d'être absoluement soi-même” (Paul Verlaine) i ”Le coeur sec du créateur” (Albert Camus). Dues veus amb fondària –la paraula i el poema com a habitacle– que són l'embolcall idoni per a l'acolliment de les tres suites que conformen el volum: La grua del Liceu, Tercera illa de Böcklin i Sang presa. La primera neix d'un recorregut per la ciutat de Barcelona i conté indrets identificables, com ara la grua de Liceu, el restaurant i cafè+poesia Horiginal o el Cafè de l'Òpera; es tracta d'una suite diguem-ne urbana però que de seguida ensenya el que sempre suscita la poesia de Panyella: l'articulació d'un univers poètic que és concebut i que s'expandeix en i des de la convivència entre la interioritat i l'exterioritat (el binomi indissoluble paisatge interior-paisatge exterior), i això es fa present en molts contrastos intencionats de versos, com ara aquest “el glaç que senyoreja el meu jardí”, al costat de “fora, la llum tan cruel i alta de l'abril”... La segona suite –Tercera illa de Böcklin– és escrita íntegrament en memòria de Baltasar Porcel, amic personal i artístic de la poeta, el dia de la seva mort, a raig i d'una tirada; cosa poc habitual en la manera de fer de Panyella, perquè tots els seus llibres són escrits a pas lent i amb parsimònia en el temps (són llibres minuciosament lents i insistents)... I en la tercera suite, que dóna títol al volum, Sang presa, es concentren les essències de la seva poesia: ara més que mai, el poema és l'habitacle i al mateix temps aquest habitacle s'ha convertit en l'ànima o en una vèrtebra sense les quals la poesia no podria ni concebre's. Es referma la necessitat de voler viure en el convenciment que fora de la vida la poesia no existeix, i viceversa: que en tot cas la sang escrita fóra el triomf del poema.


[Podeu llegir una entrevista amb la poeta a la contraportada d'aquest suplement]

Sang presa Autora: Vinyet Panyella Editorial: Columna Barcelona, 2012 Pàgines: 96 Preu: 16 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic