Llibres

poesia

roger costa-pau

De la poesia feta amb ganiveta

Recuperem unes consideracions escrites en aquestes mateixes pàgines (això era cap a final del 2010) sobre el volum Desertar que Arnau Pons acabava de publicar: “Pons no ens parla d'un desertar com a sinònim de fugida; ben al contrari. Ni tampoc d'algun convenciment latent del fet, per exemple, que la constatació de les ruïnes de la poesia i de la realitat reclama un esforç diguem-ne moral de reconstrucció. Fet i fet, Desertar no pot ser reconstrucció perquè ja és construcció pura, és a dir, refús i actitud crítica. Però és també rescat i, essencialment, hàlit i respiració. El renec i la rebel·lia vénen d'aquí, com també la necessitat de fer llengua i/o poesia i pensament; de desertar per tenir llengua i per fer-ne. L'eclipsi del tu, el problema de la latència o l'enfosquiment del tu dins la multiplicitat del jo conformen una de les altres línies d'investigació del poema. En aquest sentit, desertar és també cruïlla, diàleg, transparència, pèrdua i encontre. També estranyesa, però no pas retirada de res.”

En efecte, cap de les concepcions essencials sobre poesia, o del poema, s'han alterat entre aquell Desertar de què parlem i aquest nou llibre, Llum de ganivet, d'avui. En tot cas han crescut, o s'han desplegat encara més... Vegin el que ha escrit el mateix Arnau Pons sobre el volum: “Amb el títol del meu darrer llibre, Llum de ganivet, he volgut al·ludir a la novel·la de David Grossman, Tu seràs el meu ganivet, un títol que remet al seu torn, a una frase de Kafka treta d'una de les seves cartes a Milena: «Amor és que tu siguis el ganivet amb què em burxo l'ànima.» [...] En l'amor –i amb el llenguatge– l'altre pot esdevenir un instrument tallant que serveix per a la introspecció de tu mateix”.

Doncs sí, la d'Arnau Pons és una poesia de la feta amb ganiveta: la llengua hi és dictada, tallant, per al vers (el poema), i el vers (el poema) hi és dictat, tallant, per a la llengua. Poesia en majúscules, en què la forma concentrada té a veure amb la nua flor, amb “les flors boscanes que ha calgut collir per assecar-les i desar-les entremig d'uns fulls de diari agafats a l'atzar” i no pas amb cap capritx diguem-ne que simplement estructural.

“Encara jugues / a cansar el vel / que dansa, / xop / de santedat, damunt / d'un monyó de memòria, / il·lès.” O encara aquest altre poema que fa: “Dos /monstres morals, / dos renyats, dos experiments impàvids // ajuntats per la boca, amb la imatge del mite / que estrafem, mirem / de fer néixer algú / davant la martellada irrevocable.”

Parlem d'una escriptura com a somni potser obscur, d'un món fragmentat, fracturat, ple d'esquerdes, ferides, de talls i de sang. Però no se'ns tancarà la nit. I potser l'única llum possible és la del ganivet. La fulla lluent clavada a les paraules fins al fons.

L'apunt
Arnau Pons va néixer a Felanitx el 1965 però fa 24 anys que viu a Barcelona. Escriu assaig, poesia i fa traduccions. La creació poètica considera que ha d'anar acompanyada de reflexió i de crítica, com li mana un tarannà poc donat a la submissió.
Llum de ganivet
Arnau Pons
Editorial: Cafè Central / Eumo Editorial. Col·lecció Jardins de Samarcanda (Vic, 2012) Pàgines: 64 Preu: 17 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS