cultura

Crítica

peralada

La mort més bella

Es va percebre la concentració que exigeix una música tan immensa

La bona idea de festejar el bicentenari del naixement de Richard Wagner amb l'orquestra simfònica del teatre Mariinski de Sant Petersburg, dirigida per Valery Gergiev amb passió i coneixement wagnerians, va tenir una excel·lent resposta de públic, que va omplir dissabte l'auditori del parc del castell del Festival de Peralada. A banda del fet que hi va haver un desmai que va inquietar la platea, alguns espectadors, però, van demostrar una certa desconcentració, sobretot a la primera part del concert, en què va interpretar-se el I acte de La Valquíria, protagonitzada pels dissortats Sigmund (el contundent tenor rus August Amonov) i Sieglinde (Mlada Judolei, una veu en procés de fer-se) que, en la presència irada del gerrer Hunding interpretat pel baix Mijail Petrenko, van reconeixent-se com si fossin el mirall un de l'altre: trobant-se com uns desconeguts, descobreixen que són germans bessons destinats a una passió amorosa que els aboca definitivament a la fatalitat. L'Amor lligat a la Mort té una llarga tradició literària que en la dramatúrgia musical wagneriana rep una de les seves expressions culminants, d'una manera particularment intensa al Tristany i Isolda, però plenament suggerida al I Acte de La valquíria.

El cas és que d'acord amb l'esperit exigent de l'estètica wagneriana, assedegada d'absolut en la seva complexitat fascinant, la proposta de Gergiev, al capdavant de l'orquestra que dirigeix des de fa 25 anys, era seriosa, sense concessions o frivolitats estiuenques. Primer tot un acte operístic. I, mantenint la coherència, a la segona part dos preludis justament cèlebres (el del Lohengrin i el dels Mestres cantors) intercalant-se amb fragments de Tristany i Isolda. La qüestió és que, després de la primera part, hi va haver bastants desercions que van poder desconcertar perquè pressuposaven la ignorància que, com a cloenda del concert, s'interpretaria una de les més belles pàgines musicals: el Preludi i Liebestod del Tristany i Isolda, que, durant els anys en què no va poder estrenar l'òpera, Wagner va unir en una peça que concentrava i alhora presentava l'obra. Precedida de la imprecació amb la qual Isolda es lliura al seu destí d'amor i de mort, el preludi i el Liebestod van fer-se intensament presents a Peralada amb la saviesa de Gergiev, que feia emergir de l'orquestra del Mariinski aquella harmonia inestable que tensa la música de tota l'òpera, i la força interpretativa de la soprano holandesa Eva-Maria Westbroek. Aleshores sí que es va percebre la concentració que exigeix i mereix una música tan immensa i emocionalment devastadora. Westbroek és una soprano poderosa que, si bé potser tendeix a uns aguts una mica estridents, va fer sentir que la d'Isolda és la mort més bella.

Concert Wagner
Intèrprets: Eva-Maria Westbroek, soprano; solistes i orquestra del Teatre Mariinski de Sant Petersburg, sota la direcció de Valery Gergiev.
Festival Castell de Peralada, divendres 2 d'agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa