cultura

Crítica

lírica

En plenitud

Piotr Beczala afirma que no es pot cantar Mozart i a la vegada Puccini. Una manera de dir que la veu no pot passar impunement d'una cosa a una altra i que s'ha de mantenir un estil. I, en conseqüència, també una manera de dir que els programes han de tenir una coherència, com va exemplificar i demostrar amb el del concert que va oferir dilluns a l'església del Carme de Peralada: una primera part dedicada al lied que va començar amb una peça juvenil de Beethoven (Adelaide, un cant a la dona idealitzada i inaccessible) que apunta el romanticisme i que va continuar en la plenitud romàntica amb Schumann per prosseguir en l'amplitud del postromanticisme amb cinc belles cançons del compositor polonès Mieczyslaw Karlowicz i tres d'embolcallants de Richard Strauss; una segona part amb peces operístiques que, datades entre la segona meitat del segle XIX i principis del segle XX, van permetre apreciar l'excel·lència del tenor polonès en la interpretació de Verdi, Cilea, Rimski-Kórsakov, Puccini (amb la cèlebre E lucevan le stelle, amb la qual Cavaradosi s'acomiada de la vida a Tosca) i Wladyslaw Zelenski (un altre polonès, del qual va fer present un tast de l'òpera Janek), abans d'acabar en el món de l'opereta amb una ària d'Els país dels somriures, de Franz Lehár.

El cas és que, amb aquest programa coherent en la seva diversitat, l'església del Carme va convertir-se en un petit país dels somriures amb l'esplèndid concert d'un dels millors tenors actuals, que, als 46 anys, sembla haver arribat a la plenitud vocal amb la seva acurada tècnica i una notable capacitat expressiva. Beczala és de la mena de tenors sòlids, de manera que la seva veu emana amb facilitat i fluïdesa, però sense prepotència. Elegant, precís i rigorós, amb un bell timbre i un registre ampli, exhibeix domini sense crear distància. La seva veu abraça i reconforta. Amb el públic entusiasmat, tot ho va cantar bé, incloses les napolitanes (Core'ngrato i, també, O sole mio) que, en els bisos, van acompanyar una exquisida interpretació d'Ah, léve-toi soleil, del Romeu i Julieta, de Gounod, a banda del fet que no s'entengui que, vivint un amor prohibit, Romeu esperi el dia i no l'empar de la nit.

Piotr Beczala
Festival Castell de Peralada, església del Carme, 5 d'agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Cultura

Mor Gudrun Ure, actriu escocesa protagonista de la sèrie infantil ‘Super Gran’

Cultura

Mor la presentadora i actriu mexicana Verónica Toussaint

Cultura

Mor Tony McFarr, el doble d’acció de Chris Pratt i Jon Hamm

música

Pol Bordas estrena ‘Cor petit’ amb la ‘col·labo’ de Figa Flawas

girona

La Casa Natal de Dalí, guardonada en els Premis CETT Alimara

FIGUERES

L’Ajuntament de Portbou torna a ser patró de la Càtedra Walter Benjamin

PORTBOU
música

Cala Vento versiona ‘Pau’ d’Els Pets en el seu vintè aniversari

girona
cinema

Nous membres d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català

barcelona
cultura

Nova passarel·la per veure millor les petjades de dinosaure al jaciment

Fumanya