cultura

traspàs generacional

bernat salvà

Els Coppola, negocis de família

Tres generacions de guanyadors d'Oscars comparteixen ADN i taula de Nadal

No hi ha família que concentri més talents al món del cinema que els Coppola. Sigui per la genètica o per factors ambientals, al voltant de la figura patriarcal del gran Francis Ford Coppola, un dels dos o tres cineastes vius més importants, s'acumulen talents en totes direccions de l'arbre genealògic: cap amunt (Carmine, el seu pare, componia bandes sonores, i la mare, Italia, era actriu), cap avall (la seva filla petita Sofia és una reputada cineasta, i abans va ser actriu), cap al costat (Talia Shire, la Connie de la saga El Padrí, és germana de Francis), avall i als costats (Nicolas Cage i Jason Schwartzman són nebots de Francis)... I en podríem afegir uns quants més, només citem els més rellevants.

De fet, la trilogia d'El Padrí, la gran obra de Coppola, està plena de referències a la família, tan important per als italoamericans (i encara més per als mafiosos d'origen sicilià). Don Corleone diu al seu fillol, el cantant Johnny Fontane, al principi de la primera part: “Un home que no passa temps amb la seva família mai no pot ser un home de veritat.” Al seu fill Sonny li engalta: “Mai tornis a dir el que penses a algú que no sigui de la família.” Michael (Al Pacino), convertit ja en el nou padrí, viatja a Las Vegas i renya Fredo: “Ets el meu germà gran i t'estimo. Però mai tornis a prendre partit contra la família. Mai!” Hi ha referències a aquest vincle gairebé sagrat de la família a tota la trilogia. Michael fa executar el seu germà Fredo per haver traït la família. I Vincent (Andy Garcia) és nomenat padrí de la família a la tercera part perquè és fill de Sonny (il·legítim, però amb els gens dels Corleone).

El 1991, quan Coppola va presentar El Padrí III a la Berlinale, un periodista sense gaires miraments li va demanar si col·locar tants Coppola a treballar al film era perquè la seva família ja s'assemblava als Corleone. Francis Ford Coppola ho va negar amb elegància. “Reconec que he utilitzat la meva família per motivar-me, per sentir una emoció propera i donar-me energies”, va acceptar. Que no és una família criminal ho demostra el fet que el periodista no aparegués foradat per cinc bales, amb les ulleres clavades a l'ull o enverinat amb canoli farcits de cianur.

Però el talent dels Coppola va molt més enllà dels Corleone. Francis reivindica Plou sobre el meu cor, La conversa i Rumble fish com les seves millors pel·lícules –i les més personals–, i també va dirigir Apocalypse now, Corazonada, Dràcula... Sofia Coppola ha fet fortuna com a directora amb títols com Lost in translation (inspirada en part en el seu exmarit, el també cineasta Spike Jonze) o Somewhere (Lleó d'Or a Venècia el 2010). Nicolas va renunciar al cognom de Coppola i va adoptar Cage per llaurar-se la seva pròpia reputació. I tot i que apareixia a Rumble fish i Rebeldes, s'ha convertit en estrella de Hollywood lluny dels Coppola, primer amb films de prestigi (Arizona baby, Cor salvatge...) i després amb èxits comercials de qualitat cada cop més discutible. A Jason Schwartzman, actor habitual als films de Wes Anderson, no li tocava el cognom: és fill de Talia Shire. Però és part d'una família amb tres generacions que han guanyat Oscars: des del seu avi Carmine (El Padrí II) fins als seus cosins Sofia (pel guió de Lost in translation) i Nicolas Cage (Leaving Las Vegas), passant pel gran Coppola, guanyador de cinc estatuetes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona