Cultura

Crítica

cinema

La ràbia

Peter Mullan es va donar a conèixer com a actor d'algunes pel·lícules de Ken Loach. Això li va conferir una aura d'home del poble, de proletari orgullós i sense complexos, que hauria pogut traspassar tal qual a les seves imatges quan va tenir la oportunitat de dirigir. No ho va fer, però. O potser ho va fer d'una altra manera, com ja sabíem per Orphans i Les germanes de la Magdalena, els treballs anteriors a aquesta Neds que ens ocupa. Diguem que ho va fer incorporant un element crispat, gairebé histèric, que precisament és tot el contrari de la tranquil·litat revolucionària amb què s'expressa Loach. I això pot ser que vulgui dir que, mentre que l'autor de Riff-Raff o Plovent pedres sembla tenir les coses molt clares, el seu fals deixeble és més turmentat i fràgil.

Doncs bé, aquí està la definició perfecta de Neds: la pel·lícula d'una persona que se sent tan malament amb les seves experiències i el seu entorn que no pot fer res més que filmar amb nervi i amb tota la sinceritat que li és possible. Llàstima que aquesta decisió també el porti cap a una confusió que fa de Neds un treball desequilibrat i de vegades absurd. La recreació del Glasgow dels setanta, d'una escola, d'una família, de la decisió de trencar amb tot i abraçar l'autodestrucció, són elements que pertanyen a una tradició literària i cinematogràfica que Mullan vol fer seva amb un tarannà personal, lliure, desimbolt. I la veritat és que li funciona a estones, quan l'estil és més directe i realista, no tant a la manera pulcra de Loach com a la del Free Cinema. En canvi, quan el to vol ser poètic i metafòric les coses es compliquen i la pel·lícula voreja el ridícul, sobretot en una part final literalment delirant.

Neds
Dir.: Peter Mullan. Int.: Conon McCarron i Martin Bell.
Regne Unit, 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’ambaixador del doble exili a París

Barcelona
CULTURA

Santa Susanna consolida la programació de petit format amb el vuitè Micròmetre

Santa Susanna
RIPOLLÈS

Cinema Transhumant gira per cinc residències d’avis amb dues pel·lícules

RIPOLL
ÒPERA

El Liceu infla de romanticisme ‘top’ el tràgic destí d’‘Adriana Lecouvreur’

BARCELONA
Emili Bayo
Novel·lista

“Tota la novel·la és plena d’homenatges i referències culturals”

Barcelona
música

L’Estadi Olímpic inicia la temporada de grans concerts

Barcelona
música

Parellop obre amb ‘Una llum al camí’ una sèrie de singles que sortiran al llarg del 2024

girona
Cinema

CIMA i l’Eram projecten vuit curts amb perspectiva de gènere

Girona
música

‘Despechá’, de Rosalía, supera els mil milions d’escoltes a Spotify

Barcelona