Economia

JORDI GUIMET

DIRECTOR GENERAL DE PLASTICBAND

“Hem de reivindicar la fabricació local”

“El nostre objectiu és treballar cada vegada de manera més sostenible”

“Els empresaris som socialment responsables”

“Amb la fàbrica verda, doblarem la producció”

Hem convertit països més pobres com l’Índia i la Xina en autèntics abocadors

Al gener, el fabricant de maquinària i consumibles per a l’embalatge Plasticband inaugurarà la seva nova fàbrica verda. Recull el 100% de l’aigua pluvial, disposa de plaques solars per fer funcionar la planta durant el dia i té un aparcament per a vehicles elèctrics, a més d’una oficina tècnica per al disseny de maquinària per a embalatge sostenible. El seu director general, Jordi Guimet, avança que l’objectiu de l’empresa és “arribar a l’impacte ambiental zero”. Plasticband no només té un compromís amb el medi ambient, sinó també amb el teixit industrial català; per això és un dels patrocinadors dels premis Fet a Catalunya, convocats per l’entitat Nous Empresaris i Emprenedors de Catalunya (NEEC). El guardó d’aquesta segona edició es concedirà, el dia 30 de novembre, a les instal·lacions del grup.

“Tenim un repte, fer un futur sostenible”, destaca el web corporatiu de Plasticband. És un missatge més comú entre activistes que en el món empresarial...
Totalment d’acord, però nosaltres tenim com a focus intentar fabricar d’una manera cada cop més neta i sostenible, i tenim com a objectiu final arribar a l’impacte mediambiental zero. D’entrada és un objectiu molt utòpic, però cada decisió que prens en el teu full de ruta t’hi pot acostar més. Creiem que hem de deixar el planeta millor del que l’hem rebut i que les empreses hem de ser responsables socialment. Aquest ha de ser el camí. Si no, tota la producció se n’anirà a països on ho accepten tot i Europa serà un parc temàtic. Hem de ser capaços de seguir fabricant de manera competitiva, però dins la competitivitat hi ha un tema fonamental que és la sostenibilitat.
Hi ha empresaris que adverteixen que no surt a compte, econòmicament. És possible ser sostenible i també rendible?
Depèn de com ho comptis. Et surt a compte tenir un fill? Si et pares a calcular, tenir un fill et surt caríssim. Em surt a compte treballar amb seguretat? Hi ha coses que no et pots plantejar si surten a compte o no: s’han de fer perquè s’han de fer, simplement s’ha de complir.
Amb l’actual crisi logística i de matèries primeres, es parla molt de la necessitat de relocalitzar la producció, però durant anys hem fabricat en llocs llunyans sense voler saber, massa cops, quines eren les seves condicions laborals i mediambientals. Arriba un punt d’inflexió?
No s’ha anat a fabricar a Mart o a Júpiter, sinó a la Terra. El que passa és que, com que en el nostre dia a dia no veiem l’impacte d’aquestes decisions, sembla que no en tinguin, però hem convertit països més pobres com l’Índia i la Xina en autèntics abocadors. El que hem de fer a Europa, on estem més avançats i tenim recursos per fer-ho, és fabricar de manera més neta i sostenible.
Plasticband inaugurarà al gener la seva nova fàbrica verda, però d’on ve la seva consciència ambiental?
Fa vint anys ja vam començar a instal·lar plaques solars a la coberta. Ens deien que estàvem bojos, que no valia la pena, però és una cosa que forma part de l’ADN de l’empresa.
De fet, ara que el preu de l’energia està disparat, aprofitar la llum solar per tenir energia pot sortir rendible, a la llarga?
A la llarga sempre és rendible, com en tots els aspectes de la vida. Però a curt termini, no, perquè les inversions no són petites. A la fàbrica aprofitem tota l’aigua de la pluja, però això són obres i més obres.
Quina capacitat tindrà la planta de Plasticband a Granollers, amb les noves instal·lacions?
Actualment tenim una facturació de 10 milions i amb la nova planta doblarem la capacitat productiva. Quan s’inauguri la fàbrica, al gener, estarà al 70% de capacitat i tenim tres anys per arribar al 100%. El pla estratègic que començarà el 20213 marca doblar la producció, però no volem tant créixer molt com créixer bé. Per això insistim en els productes i els processos sostenibles.
De fet, l’empresa va treure al mercat l’any passat la primera veta per embalar feta de material cent per cent reciclat i totalment reciclable. Quina acceptació ha tingut entre els clients?
El Fleix Eco 245 és el primer al món cent per cent reciclat i reciclable i produït amb energia solar i aigua de la pluja. Més sostenible que això... I l’acceptació ha estat molt bona. Els clients són molt conscients que tots hem de fer alguna cosa per protegir el medi ambient.
Hi ha molts prejudicis respecte als empresaris, en el sentit que molta gent pensa que aquest és un tema que no els preocupa...
Jo veig molt canvi en les noves generacions, que estan molt més conscienciades.
Com està afectant l’empresa la crisi de matèries primeres, tant de preus com d’abastiment?
Sobretot es nota amb les matèries primeres que provenen de l’economia circular. Hi ha més demanda i més especulació del que es preveia i això ha fet pujar els preus. Una tona de polipropilè reciclat ens costava fa un any 700 euros la tona, i ara, 1.400, el doble. Antigament, les matèries primeres verges eren molt més cares que les reciclades, que es consideraven de segona categoria, però s’estan fent valer i per primer cop a la història ens estem trobant que és més cara la reciclada que la verge.
Plasticband és un dels patrocinadors dels premis Fet a Catalunya, convocats per Nous Empresaris i Emprenedors de Catalunya per distingir projectes, productes i serveis innovadors fets a casa nostra. Per què han apostat per aquests guardons?
És important reivindicar la fabricació local. Durant molts anys semblava inviable, semblava que tot havia de sortir de la Xina, l’Índia o el Marroc, però de mica en mica s’està posant sobre la taula que fabricar en clau local té molts avantatges. Només cal pensar que fa quatre dies no teníem respiradors ni mascaretes, perquè totes es feien a la Xina i Turquia. Evidentment, no tot es pot fabricar aquí, però és important que la base del que consumim en el nostre dia a dia estigui produït tan a prop del consumidor com sigui possible.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

La CNMC autoritza la compra del grup funerari Mémora per l’asseguradora Catalana Occident

barcelona

La venda de cotxes de segona mà es dispara un 65% al gener

Barcelona

La inversió estrangera captada per ACCIÓ bat un nou rècord amb 620 milions el 2022

Barcelona
economia

Neix Vera, un nou operador de telecomunicacions a Catalunya

Prospecció al Baix Empordà de naus industrials

la bisbal d’empordà

El ‘boom’ del turisme rural

Barcelona

CaixaBank guanya 3.145 milions en el primer any sencer després de la fusió

barcelona

Impost a la banca: 1.100 milions

barcelona

Torrent diu que s’implicarà “a fons” en el cas Nylstar

BANYOLES