Economia

Tots Sants va de caiguda en vendes de flor i planta

El sector, tocat per la crisi, nota que es perd el costum de portar flors als cementiris i mira d'aixecar el cap amb la rebaixa de l'IVA

Al Maresme es mantenen les explotacions de gladiols i ‘Lilium'

Els productors de flor i planta ornamental no passen el seu millor moment. La crisi econòmica s'ha fet notar prescindint d'un producte que no és de primera necessitat i que molts consumidors reserven per a ocasions especials. És el cas de la diada de Tots Sants, tot i que el costum d'anar a portar flors als difunts al cementiri s'està perdent entre les noves generacions. “El jovent ja no s'hi apropa, als cementiris, i cada cop s'incinera més, així que les vendes per aquestes dates estan més que sentenciades”, indica Sito Vilarrubla, tresorer del Mercat de Flor i Planta Ornamental.

Tot i així, és cert que aquesta darrera setmana l'activitat ha fet revifar les comandes entre majoristes i floristes a les instal·lacions que té el mercat a Vilassar de Mar. “Venim d'un setembre i octubre que han estat un desastre i, per poc que es vengui, ja és una alegria”, diu Vilarrubla. Per la diada de Tots Sants les flors amb més sortida són els crisantems, el clavell, les roses, els gladiols i el Lilium. Aquestes dues últimes varietats són les que més abunden a les explotacions del Maresme. En canvi, el clavell, que s'havia fet tant a la comarca, prové majoritàriament de Múrcia i Colòmbia. La rosa, en canvi, es transporta des de l'Equador. Només un 20% de les flors que es venen aquests dies són produïdes a Catalunya i la resta provenen de l'Amèrica del Sud i Holanda.

Encara és aviat per valorar quin serà l'impacte sobre les vendes en el dia a dia, però el sector està més alleugerit des que a principi d'any s'ha rebaixat a la meitat l'IVA del 21% que gravava la planta i flor ornamental. “S'ha de notar en el dia a dia que es compra més flor, però aquests últims anys la patacada ha estat molt forta”, assegura el responsable del mercat.

Aquesta rebaixa no afecta la planta i flor artificial i els complements, en què es continua aplicant el 21% d'IVA, segons expliquen des del mercat. Els majoristes han incrementat les vendes d'aquest tipus d'ornaments en detriment de la flor natural. En aquest sentit, recorden que, arran de la proliferació del mosquit tigre, des del 2009 es va notar aquesta demanda creixent de planta artificial.

Obrir-se cap a França

Des de fa anys que els prop de 300 socis que integren el mercat miren d'incrementar les vendes en un mercat proper i potencialment més fort com és el francès. Per això, han participat en exposicions de plantes que s'han fet a Perpinyà, per donar a conèixer els seus productes.

“El clima d'aquí ens permet avançar-nos a la primavera, als productors d'allà, i servir abans”, diu Vilarrubla. Tot i això, la voluntat és implantar-se al mercat francès al llarg de l'any i augmentar-hi les vendes, que per ara només són del 10%. “Allà el poder adquisitiu és més elevat i el costum de comprar flor i planta està molt arrelat.” El mercat dóna servei a uns 5.000 compradors de planta i flor ornamental.

LA XIFRA

10
per cent
és l'IVA que es carrega al sector des de principi d'any, després d'aguantar dos anys amb un 21%.

LA FRASE

S'ha notat que hi ha més moviment, però cada cop es compra menys flor i planta per Tots Sants
Sito Vilarrubla
Tresorer del Mercat de Flor i Planta Ornamental


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CCOO convoca diverses jornades de vaga a Llansà

girona
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva