Opinió

La política de la senzillesa

Oi que quan fas una cosa bé, no hi ha cap problema per explicar-la?

Els grans pro­ble­mes de la política són dos, que els polítics s'han arri­bat a creure les seves pròpies men­ti­des, for­ja­des en un llarg camí que els ha anat allu­nyant de la rea­li­tat dels mor­tals, i que s'han d'inven­tar a cada moment una retòrica pom­posa i absurda per jus­ti­fi­car tot allò que és injus­ti­fi­ca­ble i que, de fet, no cal­dria si es digués la veri­tat sense embuts. És clar que dir la veri­tat sense xarxa implica tenir la consciència tran­quil·la i l'ànima neta, i aquest és el punt clau que sem­bla que tots obli­dem amb abso­luta faci­li­tat. Quan aquell famós major­dom de la tele pas­sava el coto­net per damunt les rajo­les i li sor­tia negre, el pro­blema era obvi i clar, no s'havia nete­jat bé. Doncs bé, si aquesta mateixa filo­so­fia de la sen­zi­llesa, el compte de la vella o la lògica de les àvies, digueu-ne com vul­gueu, s'apliqués a la vida i, sobre­tot, a la política, pot­ser aniríem tots més fins.

Quan un polític men­teix o diu aque­lles mit­ges veri­tats car­re­ga­des d'ambigüitat i d'inde­fi­nició, prac­ti­cant allò del “qui dia passa any empeny”, vol dir una única cosa, que, per la raó que sigui, no pot dir la veri­tat. Oi que quan fas una cosa bé, no hi ha cap pro­blema per expli­car-la? Doncs això seria el mateix. No cal fer cime­res con­tra la cor­rupció ni dic­tar decàlegs pom­po­sos i interes­sats que després no com­plirà ningú i que només ser­vei­xen per a poder dir: “Veieu com nosal­tres som dife­rents!” Si no es pot expli­car tot amb pèls i senyals, si no es pot dir la veri­tat, és obvi que s'amaga alguna cosa i que no s'és digne d'exer­cir un càrrec de repre­sen­tació popu­lar.

Sota aquest dis­curs de pro­tecció de casta que repe­teix la can­ta­re­lla “la gran majo­ria de polítics som hon­rats i sacri­fi­cats”, s'hi pot con­tra­po­sar la dita popu­lar que afirma que qui tre­ba­lla amb oli els dits s'unta, i el dego­tall d'escàndols dia sí dia també posa de mani­fest dues coses, la nos­tra abso­luta inde­fensió i que Espa­nya real­ment és un país molt ric, ja que fa anys que tot­hom roba el que vol, quan vol i com vol i encara que­den pocs o molts diners a la caixa.

I el pit­jor, al final, després de molta pol­se­guera, encara ningú no ha tre­pit­jat la presó ni ha tor­nat ni un cèntim, i el més pro­ba­ble és que, per desgràcia, ningú no faci ni una cosa ni l'altra. Ja ho sé, la llei és una cosa i la rea­li­tat, una altra cosa ben dife­rent. Els delic­tes cal demos­trar-los, i tenir diners i poder ajuda a enco­brir i a fal­se­jar molts aspec­tes de la bio­gra­fia per­so­nal i col·lec­tiva i al final, amb un bon advo­cat i bons padrins, robar vint mili­ons d'euros és un no-res que només paga la pena del tele­notícies, una mica de ver­go­nya i punt.

I no només és el delicte, són l'ètica, la coherència i la decència. Un exem­ple a l'atzar, però en tro­baríem dese­nes: fa pocs dies sor­tia a la llum que un bon nom­bre d'alcal­des renun­ci­ava al seu sou d'edils per cobrar el que els ofe­reix la Dipu­tació, que acos­tuma a ser més subs­tanciós, al·legant dedi­cació abso­luta a l'ens supra­mu­ni­ci­pal. Això, òbvi­a­ment, és legal (i fins i tot, segons com es ven­gui, pot apor­tar al polític de torn un segell d'hon­ra­desa i de mirar pel poble) però, és ètic? Ser alcalde i cobrar un sou per la dedi­cació abso­luta a la Dipu­tació vol dir, o bé que no fas d'alcalde o bé que no fas de dipu­tat, no?... o pot­ser que els dies tenen 48 hores. Des­car­tant la ter­cera opció per raons de pura física, en un cas o en l'altre estàs men­tint i et lliu­res a un tri­pi­joc, repe­teixo, ple­na­ment legal, que demos­tra una vegada més que els polítics, si han d'esco­llir entre legis­lar el seu propi benes­tar o el dels ciu­ta­dans que repre­sen­ten es decan­ten sense cap ombra de dubte per la pri­mera opció. I aquest seria un exem­ple, però en tro­baríem a gra­pats en cada qüestió de la vida política que ana­litzéssim. Gratuïtat d'alguns ser­veis, cot­xes ofi­ci­als, telèfons, ordi­na­dors, die­tes i un llarg etcètera que sovint fa ver­go­nya ali­ena enu­me­rar.

Però res no can­via i no can­viarà fins que els ciu­ta­dans tin­guem meca­nis­mes àgils, imme­di­ats i efec­tius per denun­ciar, neu­tra­lit­zar i abo­lir aquesta mena de pràcti­ques, posant fi a aquesta idea, inven­tada pels polítics, que els polítics han d'estar ben pagats per poder exer­cir la seva feina. I els met­ges, els mes­tres, els peri­o­dis­tes, els for­ners, les secretàries, els quios­quers i els miners (els ban­quers no cal, que ja ho estan). Tots han d'estar el màxim de ben pagats que es pugui, però això no vol dir crear lleis i pri­vi­le­gis en bene­fici propi. Dei­xem-nos de cime­res retòriques i creem meca­nis­mes direc­tes de con­trol empa­rats en la veri­tat i l'honor, dos valors total­ment des­a­pa­re­guts de la cir­cu­lació per molt que esti­guin cons­tant­ment en boca de tot­hom. Recu­pe­rem la política de la sen­zi­llesa i l'ètica de la política i, si pot ser, càstigs ràpids i exem­plars als infrac­tors. Això ens dona­ria una tran­quil·litat i una con­fiança en la classe política que, ara per ara, estem lluny de sen­tir.

I posats a bus­car exem­ples que demos­tren que no hi ha res a fer si no es fa neteja, dos de recents: després de tenir la lluita con­tra la cor­rupció a la boca durant set­ma­nes, CiU i ERC voten a favor d'evi­tar que el pre­si­dent parli del cas Palau i l'Ajun­ta­ment de Palma vota a favor de dir a Urdan­ga­rin que no uti­litzi el títol de duc de Palma però sense voler moles­tar la Casa Reial, no fos cas que s'aca­bes­sin les visi­tes, i això que si hi hagués trans­parència autèntica em fa l'efecte que els nego­cis del sogre i del cunyat con­ver­ti­rien els del gen­dre en un inno­cent joc de Mono­poly.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.