Opinió

Catalanisme polític

És agosarat afirmar que el catalanisme polític neix amb Cambó, quan la reivindicació del reconeixement de Catalunya es manifesta en diferents
graus de reclamació autonòmica

Tenia pen­dent la lec­tura d'Alfonso XIII y Cambó: la monar­quia y el cata­la­nismo político, el tre­ball de Borja de Riquer que docu­menta la relació entre el Borbó i el repre­sen­tant del cata­la­nisme polític del pri­mer terç del segle pas­sat, però també, del que ales­ho­res sig­ni­ficà Cata­lu­nya en el con­text de l'Estat. Acom­bo­iat per diver­sos arti­cles de premsa sobre el lli­bre, fins una entre­vista amb l'autor, he fet front a la lec­tura, coin­ci­dint amb l'opinió de Joa­quim Nadal en aques­tes matei­xes pàgines quan escrigué (el pas­sat 15 de juny) que “esgar­ri­fen totes les ener­gies gas­ta­des en els intents de rege­ne­rar Espa­nya per pre­ser­var la iden­ti­tat de Cata­lu­nya i la rei­te­ració del rebuig fron­tal”. Tal­ment, la història es repe­teix.

És ago­sa­rat afir­mar que el cata­la­nisme polític neix amb Fran­cesc Cambó, quan la rei­vin­di­cació del reco­nei­xe­ment de Cata­lu­nya és paral·lela a la història del país i es mani­festa en diver­sos moments i en dife­rents graus de recla­mació autonòmica. Amb tot, és a mit­jan segle XIX que adqui­reix força i ali­menta els movi­ments popu­lars anti­cen­tra­lis­tes, amb Valentí Almi­rall com a prin­ci­pal ideòleg, men­tre els seus lli­bres Bases para la cons­trucción del Estado de Cataluña (1868) i Lo cata­la­nisme (1886) es con­ver­ti­ren en cor­pus doc­tri­nal de l'auto­no­misme. En la balança, aviat sorgí un cata­la­nisme con­ser­va­dor de signe regi­o­na­lista per ate­nuar el caràcter popu­lar i repu­blicà que pro­po­sava el nou cata­la­nisme. Mañé i Fla­quer publica El regi­o­na­lismo (1887) i el bisbe Tor­ras i Bages edita la influ­ent La tra­dició cata­lana(1892). El segle acaba i el movi­ment cata­la­nista és viu, des del lli­gam amb els pols d'indus­tri­a­lit­zació fins a les bases popu­lars i els movi­ments cul­tu­rals d'arreu del país.

A una soci­e­tat cata­lana viva s'oposa una Espa­nya immersa en una crisi política i social, que perd les colònies d'ultra­mar i que se sent sotra­gada per uns con­ti­nu­ats can­vis de govern. En aquest con­text és on Borja de Riquer ini­cia la crònica d'una tren­tena d'anys de relació entre la indus­tri­osa Cata­lu­nya i una Espa­nya neces­si­tada de refor­mar el sis­tema caduc que la mal sos­te­nia. Era “l'hora de Cata­lu­nya”, però, com sem­pre, la força cata­lana fou mal vista des de Madrid, que seguia sord a les rei­vin­di­ca­ci­ons auto­no­mis­tes. El “tan­ca­ment de cai­xes” com­portà una dura repressió que, també com sem­pre, encara enva­lentí més els cata­lans, en unes elec­ci­ons que sig­ni­fi­ca­ren l'enfon­sa­ment dels par­tits dinàstics i la pro­cla­mació d'una immensa majo­ria de dipu­tats cata­la­nis­tes. Des de Madrid calien ges­tos de bona volun­tat: massa tard. Alfons XIII ve a pas­sar uns dies a Bar­ce­lona i es troba amb un regi­dor de l'Ajun­ta­ment que li canta la canya: és Fran­cesc Cambó. La con­fron­tació és ine­vi­ta­ble.

Amb tot, les rela­ci­ons Borbó i Cambó entren en una crònica d'ente­ses i des­a­cords, a la manera dels apro­pa­ments i enfron­ta­ments entre Madrid i Cata­lu­nya. El regi­o­na­lisme avança fins a les rei­vin­di­ca­ci­ons autonòmiques i un pro­jecte d'Esta­tut català fa cons­tants viat­ges d'anada i tor­nada a la capi­tal del regne. La Cas­te­lla més pro­funda es mobi­litza con­tra els cata­lans, boi­co­te­jant els seus pro­duc­tes i fins reu­nint a Madrid cent mil mani­fes­tants –mai vist en aquell temps– con­tra el procés auto­no­mista. El rei “bor­bo­neja” –en parau­les de Cambó– i va can­vi­ant d'opinió, sense cri­teri esta­ble. El pro­blema català es con­ver­teix en bàsic en la política espa­nyola; tot con­du­eix a la dic­ta­dura de Primo de Rivera i al descrèdit del rei, que enfi­la­ria el camí cap a obrir les por­tes a la república.

Amb docu­ments fins ara inèdits, Borja de Riquer pre­senta un tre­ball excep­ci­o­nal; una cons­ta­tació que mos­tra com hem per­dut cent anys de la nos­tra història col·lec­tiva. Tor­nant a citar Joa­quim Nadal, el lli­bre de Riquer pre­senta “una història esti­mu­lant i necessària pels temps que vivim i els tràngols que pas­sem”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.