Política

El 155 del 1935

El 2 de gener del 1935, pocs mesos després de la revolta del 6 d’octubre, les Corts republicanes van aprovar una llei que deixava en suspens l’autonomia catalana

La mesura es va prendre sense cap tipus d’empara legal i, de fet, va ser declarada inconstitucional per part del Tribunal de Garanties el 5 de març del 1936

El 2 de gener de 1935el govern de Lerroux va voler donar cobertura legal a la suspensió de l’autonomia
Allò que noes va aconseguir el 1935 va fer-ho Franco després de conquerir Lleida

“Quedan en suspenso las facultades concedidas por el Estatuto de Cataluña al Parlamento de la Generalidad (sic), hasta que las Cortes, a propuesta del Gobierno y después de levantada la suspensión de garantias constitucionales, acuerde el restablecimiento gradual del régimen autonómico.” La referència anterior podria correspondre perfectament a l’acord que va adoptar el Consell de Ministres presidit per Mariano Rajoy el 21 d’octubre passat; però el fragment no forma part d’aquell document sinó de l’article primer d’una llei aprovada per les Corts de la República el 2 de gener de 1935.

La història d’aquella mesura està vinculada a les conseqüències de la revolta del 6 d’octubre de 1934; un episodi que, tal com remarca l’historiador i professor de la Universitat de Lleida, Manel López, permet establir alguns paral·lelismes amb la situació actual, molt més per la repressió desfermada que no pas per les causes i la dinàmica dels esdeveniments. D’entrada, la revolta del 1934 tenia un abast clarament estatal, de rebuig a la presència de la CEDA reaccionària i antiautonomista en el govern de l’Estat, confirmada a través d’un pacte amb els radicals d’Alejandro Lerroux. De fet, la vaga general convocada per la UGT i amb el suport del PSOE, va tenir un seguiment arreu de l’Estat i va derivar en una revolta sagnant a Astúries, amb més d’un miler de morts. En qualsevol cas, tot i que el president de la Generalitat, Lluís Companys, va proclamar l’Estat Català (i també van fer-ho, de forma mimètica, molts ajuntaments del país) va puntualitzar que ho feia “dins de la República Federal Espanyola” i amb una clara vocació de recuperar l’esperit del 14 d’abril de 1931. A diferència del procés actual, no hi havia, doncs, una intencionalitat clarament sobiranista, tot i que la premsa i els partits conservadors espanyols d’aleshores es van afanyar a emfasitzar aquest component en les seves anàlisis. I, de fet, alguns opinadors i polítics continuen fent-ho en l’actualitat, sense ni tan sols llegir el que va proclamar el mateix Companys.

Les similituds, però, són molt més clares quan s’analitza la repressió que es va desfermar arran d’aquell episodi i es compara amb les intencions i les actuacions del govern del Partit Popular. El 1935, el govern presidit per Lerroux va declarar l’estat de guerra i va situar un militar, Francisco Jiménez Arenas, al capdavant del govern del país. La repressió també es va estendre al teixit associatiu i als ens locals, en un intent d’aprofitar l’avinentesa per fer capgirar el predomini de les esquerres. L’edifici que ocupava el Parlament es va convertir en caserna militar i es van prohibir les activitats dels partits, els sindicats i les associacions catalanistes i d’esquerres. El govern conservador també va aprofitar per suspendre, de facto, l’autonomia catalana; però a principis de 1935 va voler donar cobertura legal a la mesura i va aprovar la llei del 2 de gener. A banda de l’article primer, la norma també deixava en mans d’un governador general totes les funcions de l’executiu català. A més a més, el govern espanyol no en feia prou amb el control polític a través d’aquest governador designat a dit, sinó que es reservava la possibilitat de revertir “alguns dels serveis traspassats i valorats i proposar els que durant aquest règim provisional han de subsistir, els que han de rectificar-se i els que han de revertir en l’Estat”. És evident, doncs, que el govern, format per la CEDA i els radicals, volia aprofitar l’avinentesa no només per expulsar els partits d’esquerres de les institucions (al marge de si s’havien afegit o no a la revolta) sinó també per revertir el procés autonòmic encetat el 1932.

Una actuació inconstitucional

El problema de la llei anterior és que no tenia cap empara constitucional. No deixa de resultar simptomàtic que en l’acord del 21 d’octubre passat es fes referència, en un dels seus paràgrafs, al fet que l’article 155 de la Constitució del 1978 era “inèdit fins aleshores en la nostra història constitucional”; també al fet que es remarqués, explícitament, l’absència d’aquest “instrument” en la Constitució de la Segona República. És evident, doncs, que el legislador espanyol tenia molt present aquest “buit” anterior i havia après perfectament la lliçó. En tot cas, no sabem si hi haurà alguna resolució del Tribunal Constitucional sobre l’acord del Consell de Ministres del 21 d’octubre passat; i, de fet, potser ni tan sols tingui importància en funció de l’estatus polític en el qual es trobi el nostre país en aquells moments. Però la llei del 2 de gener de 1935 va rebre una clatellada sonora per part del Tribunal de Garanties Constitucionals, l’antecedent del Tribunal Constitucional. La qüestió és que el president del Parlament de Catalunya, després de la depuració dels representants d’esquerres, el diputat de la Lliga Catalanista, Antoni Martínez, va presentar un recurs d’inconstitucionalitat argumentant que s’havia suspès l’Estatut “violentant el sistema jurídic que va crear la Constitució” i sense “respectar la facultat indiscutible del Parlament de Catalunya”. A banda d’aquests arguments de tipus legal, el diputat catalanista recordava que “el Parlament de Catalunya no va delinquir, ja que no va prendre cap acord que subvertís l’ordre establert”. En altres paraules, que no podien pagar justos per pecadors i que no es podia aprofitar l’avinentesa d’un acte polític per suspendre un dret col·lectiu com l’autonomia. La sentència del Tribunal de Garanties Constitucionals, que es va donar a conèixer poques setmanes després de les eleccions del Front Popular, va donar la raó al Parlament i, si bé va reconèixer que els esdeveniments del 6 octubre de 1934 podien justificar “la necessitat de recuperar l’ordre públic”, això no podia fer-se a través d’una via intermèdia “entre l’autonomia i el dret comú, violentant els preceptes constitucionals”. I hi afegia, de manera taxativa, que “la suspensió del règim autonòmic, establerta en la llei, podia convertir-se en un mitjà per derogar pràcticament l’Estatut”.

El contenciós ha estat objecte d’una escassa atenció historiogràfica; però té un notable interès per comprovar fins a quin punt els governs espanyols han tirat pel dret i han aprofitat qualsevol excusa per liquidar l’autonomia catalana. De fet, el 1934 ja es tenia l’antecedent de Primo de Rivera, el qual va liquidar la Mancomunitat el 1925 després de situar-hi un govern titella i buidar-la de contingut; i no pas sense garantir, per llei, que era impossible reprendre la més mínima col·laboració entre les diputacions catalanes. Però, al capdavall, allò que no van aconseguir el govern de la CEDA i els lerrouxistes el 1935, va fer-ho el general Francisco Franco pocs mesos després. De fet, la seva targeta de presentació tan bon punt les seves tropes van posar els peus al nostre país va consistir a aprovar una llei a través de la qual es derogava l’Estatut del 1932, “en mala hora concedido por la República” i es concedia a les províncies catalanes “el honor de ser gobernadas en pie de igualdad con sus hermanas del resto de España”. El document en què es ratificava aquest “honor” era una autèntica paranoia “legal”, talment com el que van aprovar les Corts espanyoles el 1935. D’una banda, s’afirmava que l’Estatut havia deixat de tenir validesa des del mateix dia del cop d’estat (en aquells moments, els franquistes ni tan sols havien conquerit ni un metre quadrat de Catalunya); i, de l’altra, es reconeixia que “no sería preciso (...) hacer ninguna declaración en este sentido”. Dit amb altres paraules: que amb la força de les armes (fins i tot abans que aquestes haguessin vençut) n’hi havia prou per liquidar un Estatut àmpliament ratificat en un referèndum. En tot cas, Franco va aconseguir fer allò que ja havia intentat Alejando Lerroux un any abans: liquidar un Estatut prèviament retallat. Segons l’historiador Manel López, “el projecte de la dreta espanyola és el de desballestar el poder autònom a la mínima oportunitat. La lògica del 1934 és la mateixa que la del 2017. S’intenta intervenir un govern legítim i escollit democràticament per la ciutadania i emergeix l’essència autoritària i centralista de l’Estat”. Avui, més de 80 anys després d’aquell episodi, la història es repeteix.

Un alcalde deposat
El president del Parlament que va signar el recurs en nom de la Diputació permanent va ser Antoni Martínez Domingo. Tot i que va començar fent carrera política amb el Partit Conservador, el 1918 es va afiliar a la Lliga Regionalista. De fet, havia estat alcalde de Barcelona pel primer partit i va tornar a ser-ho entre el 1919 i el 1922, en aquest cas pels catalanistes. Després de les eleccions del 12 d’abril de 1931 va ser escollit alcalde accidental, però Lluís Companys va deposar-lo.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La UE torna a mirar a l’est per créixer

Brussel·les
Isidre Pineda i Moncusí
Alcalde de Caldes de Montbui (ERC)

“No hi ha hagut mai una aposta pel termalisme català”

Caldes de Montbui
Salvador Vergés
Candidat de Junts per Girona

“Sovint hem governat més nosaltres que el mateix govern”

Molts ous en una cistella

Argelers
Alejandro Fernández
Candidat del PP

“És evident que Illa prioritza un acord amb el separatisme”

Barcelona

Violència de gènere, prioritat

Barcelona
Sud-àfrica

Aproven la llei contra els delictes d’odi

Barcelona
guerra a Gaza

Acaben sense acord les negociacions per una treva a Gaza

Barcelona

La CUP vol garantir l’atenció en català a la sanitat i als serveis públics

TORROELLA DE MONTGRÍ