Política

May defensa al Parlament la “legalitat” dels atacs contra el règim de Damasc

Assegura que va actuar conforme a l’interès nacional i no per seguir el joc a Trump

Corbyn proposa una llei que obligui el govern a consultar els diputats

Durant més de dues hores va defensar Theresa May al Parlament els bombardejos de dissabte a Síria. La primera ministra va haver de donar explicacions a l’oposició i també a diputats del seu propi grup, que van qüestionar la conveniència de la intervenció i també la decisió de no consultar el Parlament.

May va justificar-la des d’un punt de vista “moral i legal” i va explicar que la principal raó era protegir la població civil de les armes químiques. “Hem actuat en l’interès nacional”, va dir, tot i tenir només el suport del 30% de la població. També va criticar el vet de Rússia al Consell de Seguretat i el fet que Moscou i Damasc dificultessin la investigació del regulador internacional de les armes químiques a Síria. Les explicacions no van convèncer l’oposició, que considera que hauria pogut convocar d’emergència el Parlament (tancat la setmana passada) al mateix temps que convocava també d’urgència, dijous passat, el seu gabinet. “Havíem d’actuar amb rapidesa”, es va justificar May. El líder laborista, Jeremy Corbyn, va dir que hauria hagut d’esperar que el regulador publiqués les conclusions de la investigació, però May va replicar que tenien proves suficients. “Vostè es deu a aquest Parlament, no a la voluntat del president dels EUA”, li va recordar Corbyn, que va proposar una llei de poders de guerra perquè cap primer ministre pugui decidir intervenir en un conflicte bèl·lic sense l’autorització del Parlament. Altres diputats van lamentar que no s’hagués aprés la lliçó de la investigació sobre les inexistents armes de destrucció massiva a l’Iraq.

El 2013, Cameron va consultar el Parlament abans d’intervenir a Síria i no en va rebre el llum verd. May té una majoria molt justa i, probablement, no li haurien donat permís. De fet, quan li van preguntar si es comprometia a consultar el Parlament d’ara en endavant, va eludir una resposta clara.

La Casa Blanca corregeix Macron

Redacció

La Casa Blanca va posar en evidència ahir el president francès, Emmanuel Macron, assegurant que la seva posició a Síria no ha canviat i que Trump vol que les tropes nord-americanes desplegades a la regió tornin a casa “com més aviat millor”. Diumenge, Macron s’havia vantat d’haver fet canviar de parer Trump i d’haver-lo convençut de mantenir la presència militar dels EUA a Síria. Igual que May, també el govern francès va defensar ahir al Parlament la intervenció “justificada” i “curosament proporcionada“ de dissabte. L’objectiu, segons el primer ministre, Édouard Philippe, era “evitar una escalada”. “No hem declarat pas la guerra a Síria”, hi va afegir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

POLÍTICA

El govern dóna per “feta” l’amnistia

barcelona
política

Prenafeta defensa Pujol pare i apunta al fill gran

barcelona
Memòria

El Memorial Democràtic es vol blindar

Barcelona
La crònica

Derna, òrfena; una ciutat sense mares ni líders

Beirut
PALAMÓS

L’alcalde, copilot del cotxe policial multat i conduït per un altre regidor

palamós
política

Mor l’expresident de la República Italiana, Giorgio Napolitano

barcelona
estat francès

La fiscalia francesa demana jutjar Le Pen per malversació de fons públics europeus

barcelona
xina

La Xina i Síria anuncien una associació estratègica

barcelona

VOX proposa una llei que imposaria el castellà a les Balears

BARCELONA