Infraestructures i serveis

opinió

Més trens al servei de les persones

El transport públic és l’oportunitat per fer municipis més sostenibles, eficients i per mantenir i millorar la qualitat de vida dels ciutadans, facilitant la mobilitat i alhora, millorant la conciliació familiar i laboral. Cal, però, que el transport públic sigui una veritable alternativa.

En grans ciutats com Barcelona i l’àrea metropolitana és possible desplaçar-se en transport públic, però en moltes comarques catalanes, com l’Alt Empordà, pot ser una veritable odissea i es converteix en un greuge comparatiu entre els ciutadans depenent de la zona on visquin. Actualment una persona que viu a Figueres no té les mateixes oportunitats que una persona que viu a Barcelona pel que fa a mobilitat, cosa que suposa, alhora, un encariment del cost de la vida. Per això cal pensar el país com un tot, en la Catalunya sencera.

Els desplaçaments laborals representen un dels percentatges més alts de la mobilitat entre setmana i està comprovat, per l’última enquesta de mobilitat, que a mesura que l’àmbit de residència s’allunya de Barcelona, augmenta l’ús del cotxe en detriment del servei públic. Mentre que el 34,5% dels barcelonins opten pel tren, bus o metro, a la resta del territori només ho fan el 5,8% de les persones.

Ens omplim la boca de desenvolupament sostenible, però anar de Figueres a Barcelona a treballar és molt complicat, per exemple, amb el tren d’alta velocitat. La reducció que ha fet Renfe de les freqüències de tren des de la pandèmia (s’ha passat de 15 trens diaris a 10) dificulta, i molt, a la majoria dels usuaris que utilitzen habitualment aquest transport el desplaçament fins al lloc de treball, i es veuen obligats, moltes vegades, a modificar el mitjà de transport i no tenen cap més altra opció que el vehicle privat. Els usuaris de l’AVE de Figueres i també de Girona demanen, i amb raó, des de fa molt de temps que Renfe recuperi les freqüències de trens cap a Barcelona que hi havia abans de la pandèmia i millorar el servei en dos moments clau: un durant el matí i l’altre en la franja de la tarda.

Si volem una comarca sostenible hem de millorar el transport públic. I ara aquest transport públic no està a l’altura de les necessitats. Com a alcaldessa de Figueres, ens hem reunit reiterades vegades amb la companyia ja que Renfe està incomplint les promeses de restitució de serveis de la línia entre Figueres i Barcelona. Tot són excuses. Renfe diu que no posa més trens perquè no hi ha demanda, però la realitat és que no hi ha demanda evidentment perquè no hi ha oferta. És un peix que es mossega la cua. I no pararem per aconseguir un transport públic digne i generador d’oportunitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Núria Escarpanter
Alcaldessa de Llançà (Junts)

“El pacte de govern és sòlid i es basa en la confiança”

Llançà

El Clúster de la Bioenergia de Catalunya celebra la II Nit de la Bioenergia: l’energia més circular i social

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES