Educació

JOAN SAN

NOU DEGÀ DE LA FACULTAT DE MEDICINA DE LA UDG I NEUROCIRURGIÀ

“No intento les coses, les faig o no les faig”

“Caldrà estar atents i molt, i aquest és el meu compromís personal amb els estudiants, el PAS, el consell d'estudis, el pla d'estudis i, en definitiva, amb tot allò que té a veure amb el nostre model”

Metge per vocació
Va néixer a Senterada, al Pallars Jussà (1953). És neurocirurgià i treballa al departament de ciències mèdiques, a l'àrea de coneixement d'anatomia i embriologia humana, dins el grup de recerca d'anatomia clínica, embriologia i neurociència (Neoma).
El meu compromís com a degà és amb un equip de treball i amb els estudiants, però sempre treballant des del diàleg
Mai he portat bata blanca, em penso que vaig ser dels primers metges a fer-ho... però tremoli quan la porto!

Joan San, el nou degà de la Facultat de Medicina de la UdG, no deixa indiferent. Desbordant, expansiu, excel·lent comunicador, proper, San diu que vol continuar treballant per enfortir els estudis de medicina des del compromís i el diàleg, per després prendre les decisions. Destaca la necessitat de treballar i procurar pel personal administratiu i de servei (PAS), de qui diu que és el motor, i reforçar i expandir el model universitari basat en l'autoaprenentatge, la marca que diferencia la UdG d'altres facultats de medicina. Tot plegat formant professionals al servei de les persones, com li va ensenyar el seu pare, un metge de poble.

Quin és el seu objectiu com a nou degà de la Facultat de Medicina de la UdG?
Continuar la feina que s'ha fet fins ara i millorar-la en tot allò que sigui possible, naturalment. Un objectiu clar és també saber escoltar i parlar, per després decidir. Això és el que en dic el meu compromís; que vol dir compromís amb un equip de treball i amb els estudiants, però des del diàleg.
Si no hi ha diàleg, i, per tant, compromís, què es perd?
La il·lusió. El compromís és allò que signo i que hauré de mantenir. És com en una relació de parella. Sempre poso aquest exemple. En aquest escenari més íntim, si vol, sempre ens cal el compromís. I una part del compromís com es construeix? Doncs dialogant. Aquesta és la meva línia fonamental d'actuació: centrar el compromís en el diàleg, parlant, escoltant i, només després, decidir.
En què es concretarà aquesta declaració d'intencions tan vital?
Procurar, i dic procurar, perquè jo sóc dels que no intenten les coses, sinó que sóc dels que les fan, assolir-ho. És a dir: o faig les coses o no les faig. Li puc posar un exemple?
Els que vulgui!
Miri, l'activitat esportiva és una part important de la meva vida, molt important: per tant, una muntanya, la pujo o no la pujo. Si faig la marató, o corro o no corro. Aquesta idea es recull molt bé en una frase famosa de Star Wars : “Fes-ho o no ho facis, però no ho intentis.”
El mestre Yoda a Luke Skywalker, al planteta Dagobah?
Exactament, a l'Imperi contraataca! Un corredor de llarga distància, un esportista, no intenta, ho fa. Una altra cosa és que ho aconsegueixi, però no es queda a la línia de sortida. No ha d'existir l'intent. Això és una cursa de resistència i, per això, i a la Facultat de Medicina, ho aplicaré partint d'un model que funciona.
En quins àmbits?
Per ser concrets, on s'aplicarà serà amb el personal d'administració i serveis (PAS). Cal procurar en la mesura que li correspongui per aquest equip directiu que represento; ens cal treballar i molt per aquest personal que, no ens enganyem, és el motor d'aquesta casa.
Un punt important, aquest, doncs.
Sí, aquesta és una línia d'actuació fonamental. Naturalment, i seguint amb les prioritats, caldrà està atents, i molt, als estudiants, el consell d'estudis, el pla d'estudis, en definitiva a tot allò que té a veure amb una facultat com la nostra. I, també, naturalment, la recerca, en la mesura que com a ens, i com a facultat, també hi té molt a veure. Però no oblidi que una facultat té com a missió principal, i aquest és l'encàrrec del rector, procurar per la docència, mentre que la recerca queda centrada als departaments.
Ara ja han aconseguit una fita important. Semblava un miratge fa anys, però ja hi ha la primera promoció de medicina!
Sí, exactament, hem aconseguit fites importants, com ara passar la primera promoció. Aquest era l'encàrrec del Ramon Brugada, i ho ha aconseguit, i amb nota. I s'ha fet amb un projecte engrescador i innovador, com és que amb un grau de sis anys i amb el cent per cent de formació en espai europeu i un punt màxim sobre tres de presencialitat, els estudiants s'han format amb un pla basat en el treball personal, individual, en grup petit, mitjà i gran. Aquesta és la nostra marca, que no és res més que el treball en temps d'autoaprenentatge.
En què consisteix?
A grans trets: a partir d'un treball personal en un grup petit es presenten problemes als estudiants. Aquesta és una part del nostre programa. El treball és en equip, amb un tutor, i es basa, com dic, en l'autoaprenentatge tutelat, però que es fa des del mateix grup. És el mateix grup d'estudiants qui, podem dir, forma.
Una marca, quant a pla d'estudis, que trenca la memorística tradicionalment associada als estudis de medicina?
Molt ben analitzat! Miri, veu què tinc a la taula, al meu costat?
Una tauleta tàctil?
Sí. Li faig una pregunta. Digui'm què vol saber? De qualsevol àrea de coneixement. Li poso un exemple. Imagini que vostè està davant d'un gran cabdill Sioux, que puc ser jo mateix... ho dic perquè ja tinc una edat [riu]. I el gran cap li pregunta: “Digui què vol saber?” Vostè veurà com jo agafo la tauleta tàctil i ho busco. No posi cara de sorpresa! Això ens ha resolt la vida! Ja tinc molta memòria! En una certa mesura sóc com una biblioteca d'Alexandria caminant, perquè vaig aprendre de memòria, quan vaig estudiar. Recordo on són els llibre, però ara els tinc tots només allargant la mà i agafant una tauleta tàctil. En aquests set anys que fa que sóc aquí, perquè vaig venir el 2008, ha ajudat a fer un treball de gestió de la informació, més que no pas de memoritzar. Volem transformar aquesta gestió de la informació en coneixement.
Un pla docent diferent.
El nostre pla docent és altament diferent perquè nosaltres procurem que els estudiants de medicina aprenguin a gestionar la informació per transformar-la en coneixement i, en el cas d'aquest centre, en temes mèdics.
Un sistema modern i innovador.
Sí, però pensi que no només ens interessa la formació, quant a continguts, també ens interessa la formació de la persona. Per això es valoren les seves habilitats a l'hora d'expressar-se, a l'hora d'estar en grup, de comunicar-se, de com tractar els altres; treballem, també, les seves qüestions personals, individualment en el si del grup, partint dels continguts. Aquesta és la nostra marca i no cap altra. Ho posaria dins de la moralitat natural.
Moralitat natural?
Miri, el meu pare era metge...
No em pregunti per què, però ho sospitava...
I d'un poble! Vaig viure la medicina tota la vida. El meu pare està enterrat, va morir fa cinc anys, i a la làpida sap que hi posa?
Un epitafi senzill, m'imagino.
“Ramon San Vila. Metge de poble.” És el que ell va voler. I sap què vol dir aquest epitafi? Doncs, per exemple, que de la família, zero. El meu germà, en Lluís, que és un prestigiós psiquiatre, i jo portem a dins el que el nostre pare ens va ensenyar: servei.
De les 7 del matí a les 12 de la nit?
Això era un metge de poble. No tenia hores per atendre la gent i jo tampoc les tinc. Això m'ha comportat tota una vida sacrificada, també és cert. Els meus records de la medicina neixen d'aquella que es feia als pobles, podríem dir de la infanteria de la medicina. Recordo que anàvem a missa, el diumenge, i el meu pare s'asseia al passadís amb la maleta, a punt per anar a veure un pacient. Miri, jo m'he casat tres vegades i, dues de les tres, portava la meva maleta de metge al cotxe! Ara ja no la porto. Però quan vaig acabar la carrera el meu pare em va posar al maleter del cotxe una maleta de metge, equipada, que era el que portàvem el meu germà i jo per si passava alguna cosa i havíem d'ajudar. Per això és important educar en els valors del treball cap als altres. I jo em dec als altres. I, també, sense els estudiants no sóc res.
Ajudava el seu pare?
Sí, des de petit, des dels 8 o 9 anys. Li portava la maleta a les visites. Ho he viscut tot, des d'un refredat a haver d'anar al cementiri a fer una autòpsia, ja amb 12 o 13 anys, i ajudar el meu pare. Per cert, el meu pare mai va voler que estudiéssim medicina! Ens va dir al meu germà i a mi: “Mireu quin tipus de vida porto, però vosaltres mateixos.”
Com s'ho va agafar quan li va dir que volia ser metge?
Em va dir: “Ja saps quin tipus de vida hem portat.” Ha estat, com la del meu pare, una vida de dedicació plena. Quan el meu pare va morir, el fèretre va anar de casa a l'església, i tot el recorregut estava ple de gom a gom de gent i a l'església no s'hi cabia. Li van posar fins i tot una placa davant de casa, abans de morir-se, i ell, en broma, em deia: “Ostres, em posen el nom d'una plaça abans que em mori!”
Voluntat de servei, doncs?
Sempre! Puc ser una persona estrident, però sóc compromesa. Mai he portat bata blanca, em penso que vaig ser dels primers... però tremoli quan la porto, perquè vol dir que és necessari. Igual que quan m'assec darrere de la taula, vol dir que em cal una distància i normalment no la poso, aquesta distància.
Geni i figura!
Reconec que sóc molt mariner, com un vaixell en moviment... i l'aigua em queda a estribord i a babord, i a vegades molesta. Ja m'encantaria que tothom estigués bé amb mi. Dic el que penso, si bé és veritat que els anys ajuden a ser prudent. I molt especialment des que tinc la responsabilitat de degà. Al llarg de la vida he anat aprenent a escoltar, però ara, i com dic com a degà de Medicina, encara hauré d'aprendre a escoltar molt més. D'aquí el compromís que li deia al principi, escoltar i diàleg.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cent anys del santuari de Lourdes d’Arenys de Munt

Arenys de Munt
BARCELONA

Una aurora boreal es deixa veure al cel de Catalunya

POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR