Societat

Una xarxa de tren deficitària

Veu única per uns trens dignes al Camp i l'Ebre

Els alcaldes del territori i els agents econòmics i socials evidencien a Vila-seca la unitat en la defensa del ferrocarril

Demanen un pla d'inversions a curt termini

Poques vegades s'ha vist una unitat política i social tan gran al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre com la que ahir es va fer visible en la manifestació de protesta pels serveis i les infraestructures ferroviaris, deficients al territori, convocada per les tres principals entitats de defensa: la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat (PDF. Camp); la Plataforma Trens Dignes a la Terres de l'Ebre i l'associació Promoció del Transport Públic (PTP). La mobilització, de marcat caire institucional, va tenir lloc davant l'estació de tren de Vila-seca, i va aplegar unes 200 persones, entre alcaldes, representants polítics al Parlament de Catalunya, al Congrés i al Senat de la majoria de partits polítics –excepte del PP–, i representants sindicals, de cambres de comerç, de les federacions de veïns i de les mateixes plataformes convocants.

“La situació actual és insostenible; calen mesures immediates per uns trens dignes, fiables, accessibles, puntuals i freqüents”, va cridar Daniel Pi, portaveu de PTP del Camp de Tarragona, davant els concentrats a l'acte convocat amb el lema Ja n'hi ha prou. Van interpel·lar el Ministeri de Foment, Adif i Renfe tant per les mancances en el servei com per les infraestructures deteriorades. En el manifest consensuat –que té més de cent adhesions–, que va llegir Carles Montejano, portaveu de la PDF de Tarragona, s'hi exposen les principals reclamacions, que inclourien, en primer lloc, l'aprovació d'un pla d'inversions a curt termini en infraestructura, estacions i material mòbil per millorar les línies més utilitzades (R14, R15 i R16).

Les entitats també demanen que s'estableixin serveis regionals d'alta velocitat des de les principals estacions urbanes que connectin les comarques del sud amb Barcelona, que es destini l'actual traçat de la via entre Tarragona i Cambrils al servei dels viatgers d'aquestes localitats i s'iniciï una progressiva transformació de la via actual en un tren tramvia integrat urbanísticament al territori, que es planifiqui l'arribada de l'ample europeu “sense perjudicar els serveis de passatgers”, que s'encaminin les mercaderies per l'interior, recuperant la línia Perafort-Roda en ample europeu, i que s'estenguin els sistemes tarifaris integrats entre els diferents modes de transport públic. També reclamen la creació de l'Autoritat Territorial de Mobilitat de les Terres de l'Ebre: “Reclamem eines de gestió pròpia a l'Ebre i que l'Autoritat Territorial permeti autogestionar les nostres necessitats”, va afirmar l'alcalde de l'Aldea, Daniel Andreu, que va afegir: “L'equilibri territorial no existeix a les Terres de l'Ebre; no tenim igualtat de condicions.” Andreu, amb els alcaldes de Tarragona, Reus i Vilaseca, també va insistir en la necessitat de posar en servei el corredor mediterrani.

Pi va avisar que si l'Estat no reacciona, convocaran una altra acció.

Quatre milions d'usuaris a l'any al Camp i a l'Ebre

Cada any hi ha quatre milions d'usuaris de tren al Camp de Tarragona i a les Terres de l'Ebre. I, segons les plataformes en defensa del transport públic que ahir van convocar la protesta, la major part d'aquests viatgers –més del 80%– utilitzen les línies R14, R15 i R16, que recorren diàriament les ciutats del territori en direcció a Barcelona. Aquestes línies, però, “s'estan deteriorant progressivament per la manca d'inversions”: “les incidències i les avaries són cada cop més freqüents, els retards s'han fet crònics i el temps de recorregut entre les estacions augmenta”, segons indica el manifest que van llegir ahir. Les plataformes van recordar que en els darrers deu anys Tarragona ha perdut un 21,4% d'usuaris en mitjana distància. “Som víctimes d'un servei ferroviari anacrònic”, va lamentar Montse Castellà, portaveu de la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre, que també va voler fer “una estirada d'orelles” als representants polítics i els va convidar a liderar les reivindicacions del territori: “Massa sovint tenim la sensació que us estem fent la feina; cal que agafeu al carro i l'estireu.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

infraestructures

La paralització a rodalies tensa metro i busos

barcelona

Un vapor obert per prestigiar les persones amb discapacitat

Terrassa
Societat

Investigats els desnonaments a Badalona

Badalona
crònica

Una marabunta davant el caos

SALUT

Els gossos de pacients, permesos al sociosanitari de MútuaTerrassa

TERRASSA
Societat

Mor Joaquim Vich Figa, propietari de l’antiga Destil·leries Gerunda

Societat

Mor el figuerenc i activista cultural Josep Maria Ortega

SOCIETAT

El ple de Girona enterra el projecte del centre Bloom

girona
irlanda del nord

Un tribunal anul·la parts de la reforma migratòria de Sunak

barcelona