Societat

LA CRÒNICA

Els banyolins d’ara

En Ballesteros de Telègrafs i els pares de la Kuma són dos exemples de banyolins que van arribar amb les dues onades migratòries que ha rebut la ciutat, la dels anys 50 i la dels anys 90 del segle passat. Totes dues han contribuït a construir la Banyoles actual, multicultural, diversa i rica en matisos. Totes, sense excepcions, hi han fet la seva aportació, en el cas d’en Ballesteros, la fundació del futbol banyolí i, en el dels segons, la seva contribució al creixement econòmic i a la construcció d’un nou model social ric i divers.

Són només dos dels molts exemples de l’evolució demogràfica i social de Banyoles, que, en l’actualitat, aplega una seixantena de nacionalitats, tal com ha remarcat l’alcalde, Miquel Noguer, durant la presentació del número 24 dels Quaderns de Banyoles Els banyolins d’avui, obra a tres mans del catedràtic de ciències polítiques de la UdG Salvador Martí, la politòloga i professora associada de la UdG Kuma Sakoli i el tècnic municipal i director del Museu de l’Exili, Miquel Aguirre. Aquest nou quadern analitza l’evolució de la societat banyolina dels últims 75 anys.

De fet, Aguirre va explicar amb la seva experiència personal i d’una manera molt gràfica i propera l’evolució des de la “reserva antropològica” –terme que va utilitzar Martí– que era Banyoles abans dels anys 50, fins a l’actualitat. Va detallar que va néixer al carrer Nou, on tots eren fills, nets o besnets d’aquell carrer i on tothom es coneixia més pel sobrenom de la casa que no pas pel cognom i que, posteriorment, es va traslladar a les cases barates, on va conèixer gent vinguda de l’èxode rural de l’entorn i sobretot andalusos i extremenys atrets pel creixement del tèxtil local, i, finalment, ara, com a tècnic al barri de la Farga, és amic d’en Musa, en Moja, la Kuma... “Tots tenim moltes coses en comú, més de les que ens pensem, igual que els meus oncles de Falgons d’Esponellà, que van abandonar el seu paisatge”, ha reblat.

Tothom, públic inclòs, ha convingut amb Salvador Martí que la Banyoles d’avui dia és molt diferent de la de fa 75 anys, però és molt més rica i més propera al món actual. “És una oportunitat per una Banyoles amb bones arrels i bona sintonia dels registres culturals, ètnics, religiosos, etc.”, ha indicat. I tothom també ha estat d’acord amb l’autoadscripció; és a dir, que és banyolí qui se sent banyolí, fins i tot els que han vingut per motius esportius i s’han quedat a viure a la ciutat, per citar un exemple emblemàtic. Cal, però, avançar en la normalitat de la interculturalitat. “A vegades encara haig de dir que soc de Banyoles”, ha sentenciat Sakoli, fent aterrar a la realitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Gastronomia catalana, la que ho aprofita tot

Barcelona
Joan (Nani) Mora
Cap de l’oposició d’ERC a Sant Andreu de Llavaneres

“Veiem com tot el que tenia la marca d’ERC s’està aturant”

Sant Andreu de Llavaneres
ADMINISTRACIONS

El Maresme se sent exclòs del pla de barris

MATARÓ
ciència

Asfalt autoregeneratiu i altres avenços tecnològics per a més seguretat a les vies

Tarragona
gastronomia

Cinc restaurants, un menjador escolar i dues escoles de cuina, a l’Slow Food

sant sadurní d’anoia

Un pèsol per col·locar

sant andreu de llavaneres
Societat

Es presentarà una moció al ple per parlar de l’alberg de Badalona

Badalona
ADMINISTRACIONS

L’Ajuntament de Lleida serà part en la causa dels robatoris a l’Horta

LLEIDA
societat

Els càmpings de la Costa Brava, principal allotjament turístic català

roses