Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES I SERVEIS

Integrar el conjunt del Salvament i la resta del patrimoni

La muntanya del Fortim, bressol iber de la població, amaga diferents punts que testimonien la història local

La reforma de l’entorn del Fortim posa l’èmfasi, a més de l’actualització de la zona portuària, a donar valor als elements patrimonials del turó i el mirador de la part alta de la punta dels Guíxols, el punt on els ibers van fundar l’assentament que va donar origen al municipi i que segles després va traslladar el pol d’influència a l’altre extrem de la badia, amb la fundació del monestir. L’element més destacat que hi ha en l’actualitat, però, és l’edifici de l’antic Salvament, aixecat a finals del segle XIX i avui reconvertit en subseu del Museu d’Història guixolenc centrat en el passat mariner de la ciutat i en elements com ara canons per llançar cordes, salvavides i altres elements de socors als mariners, amb la peça destacada del bot Bohera, que feien servir els pescadors voluntaris de la brigada del Salvament quan havien de rescatar nàufrags en accidents o temporals. El camí d’accés al promontori, amb graons per salvar el desnivell, serà un dels elements on s’actuarà, per millorar l’accessibilitat, a més de la dignificació de les escales secundàries i dels espais verds i talussos enjardinats que hi ha a la muntanya i els seus penya-segats.

LA DATA

1890
es va inaugurar
l’edifici del Salvament de Nàufrags, recuperat un segle després com a part del Museu d’Història.

Norais i niu de metralladores, altres peces d’interès

En l’àmbit d’actuació, hi ha altres elements històrics dispersos que el projecte d’obres vol integrar, com ara els pilons o norais de pedra que servien per a l’amarratge d’embarcacions i que encara resisteixen el pas del temps disseminats per la zona portuària, i que van perdre sentit quan es va construir el dic principal del port, el 1904.

Més contemporània, una altra de les peces del conjunt que s’han recuperat els últims anys és el niu de metralladores construït durant la Guerra Civil espanyola per defensar el port dels bombardejos feixistes del creuer Canarias i l’aviació italiana (1938), que atacaven la població amb la sospita que s’hi fabricava armament. El van reobrir, un cop net i museïtzat, a finals del 2014. I es pot visitar de manera periòdica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona