Infraestructures

infraestructures

El Suprem invalida el vial ferroviari previst a Salt

Ratifica una sentència del TSJC del 2011 que declarava la Generalitat incompetent per decidir per on havien de passar les mercaderies

Una altra sentència sobre el pla director també l'anul·la

L'Ajuntament de Salt ha rebut en una setmana dues sentències favorables als seus interessos a fi que no es faci el vial ferroviari que la Generalitat preveia fer passar pel municipi. Per una banda, el Suprem ha ratificat la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), del 28 de gener del 2011, en què es s'estipula que la Generalitat no té la competència per decidir per on ha de passar el corredor ferroviari per a les mercaderies. El Suprem manté que aquesta competència pertany a l'Estat, ja que la xarxa ferroviària travessa diverses comunitats autònomes.

La sentència és favorable a les aspiracions del consistori d'aconseguir que la infraestructura no acabi passant pel municipi, ja que si ho fes afectaria l'espai natural protegit de les deveses de Salt. De fet, ja hi passa l'autopista, però el vial ferroviari ampliaria la zona afectada, i precisament pel sector del parc amb més valor natural.

El dictamen del Suprem condemna la Generalitat a assumir els costos del procés fins a un màxim de 3.000 euros pel que fa a la representació de l'administració de l'Estat, i 6.000 euros pels honoraris dels advocats de l'Ajuntament.

La sentència del TSJC, i la d'ara del Suprem, són el recorregut jurídic del contenciós administratiu presentat per l'Ajuntament de Salt contra el decret 310/2006, pel qual s'aprovava el pla d'infraestructures del transport de Catalunya.

No és, però, l'única sentència que ha rebut el consistori aquesta setmana que declara la incompetència de la Generalitat pel que fa al bypass de mercaderies. N'ha rebut una altra, en aquest cas del TSJC, que estima parcialment el contenciós interposat per l'Ajuntament contra el pla director del sistema urbà de Girona –que afecta dotze municipis del Gironès–. El tribunal l'ha estimat en tots els apartats del pla que parlen de la creació del vial ferroviari per Salt.

Sensació d'indefensió

L'alcalde de Salt expressava ahir la seva satisfacció per les dues sentències, tot i admetre que no impliquen que la infraestructura no s'acabi fent passar per aquest punt, si així ho decideix l'Estat, “però en tot cas, de moment, l'atura”, opina.

Torramadé recorda que en el seu moment el consistori va presentar al·legacions contra el projecte de fer el TAV pel centre de Girona, ja que la seva proposta era que es fes l'estació a l'oest de l'AP-7, a Vilablareix, amb llançadores cap al centre de la capital i l'aeroport: “Se'ns van rebutjar les al·legacions perquè van dir que, com que no érem municipi afectat [pel projecte del pas del TAV pel centre de Girona], no podíem fer-hi al·legacions.”

Tot i això, l'alcalde assegura que en aquell moment el compromís va ser que les mercaderies també passarien per Girona: “Ara no poden dir que passaran per Salt havent-nos negat la possibilitar de fer-hi al·legacions. Ens deixa en una situació clara d'indefensió”, considera.

LA XIFRA

9.000
euros
haurà de pagar la Generalitat pels costos del procés. D'aquests, 6.000 són per pagar els advocats de Salt

LA DATA

25.07.06
es va aprovar
el pla d'infraestructures per al transport de Catalunya, contra el qual va recórrer el consistori saltenc.

LA FRASE

El compromís era que les mercaderies passarien per Girona, com el TAV, quan van imposar el projecte
Jaume Torramadé
alcalde de salt


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia