Infraestructures

Memòria històrica

Amposta centenària

L'Ajuntament organitza un programa d'actes per celebrar l'inici de la construcció de la infraestructura, el 1915

El pont va permetre la connexió dels dos marges del Delta i el creixement comercial

El 15 d'agost del 1915 es va col·locar la primera pedra del pont penjant d'Amposta, una infraestructura dissenyada per l'enginyer Eugenio Ribera i impulsada per l'alcalde ampostí Joan Palau, que sense cap dubte va promoure la principal infraestructura de la capital del Montsià. L'obra va tardar sis anys a acabar-se (no gaire més dels que tardaria si es fes actualment), però enguany l'Ajuntament ampostí ha decidit celebrar el centenari del pont penjant, coincidint amb altres entitats del municipi que també compleixen un segle. “Hem creat una partida pressupostària que es diu Amposta Centenària, on incloem els actes de celebració de la construcció del pont penjant, del club de futbol i del casino”, manifesta l'alcalde d'Amposta, Manel Ferré. Va ser una obra molt avançada per la seua època i que va suposar un revulsiu per l'economia local. “El mercat d'Amposta ja tenia un pes, però el pont va facilitar la comunicació que fins llavors es feia amb barcassa, i quan el cabal del riu era elevat quedava interrompuda”, comenta Ferré, que recorda que a principi del segle XX el règim hídric de l'Ebre era molt diferent del d'ara, ja que el riu no estava regulat pels pantans.

L'Ajuntament i altres entitats culturals com el Museu de les Terres de l'Ebre, l'arxiu i la biblioteca han creat un grup de treball per preparar els actes del centenari. El tret de sortida a la programació serà a l'abril, quan s'inaugurarà una exposició que inclourà fotografies de les tres èpoques clau del pont penjant: la construcció, mitjan segle XX i l'actualitat. “Els bombardejos de la Guerra Civil van destruir totalment la infraestructura, que va ser reconstruïda posteriorment”, ha dit Ferré. I des de la reconstrucció, a la dècada dels anys 40, pràcticament no s'hi va fer cap actuació fins que el 2007 el Ministeri de Foment va emprendre la seua reforma integral. Va estar dos anys tancat al trànsit i s'hi van invertir 4,2 milions d'euros per renovar el complex sistema de cables que el sostenen. “Es van canviar els cables i es va dotar el pont de control telemàtic; a més, es va renovar la calçada i es va ampliar la passarel·la de vianants”, ha explicat l'alcalde ampostí. És a dir, que la infraestructura va quedar reparada per anys. “L'únic problema el teníem en l'enllumenat, però ja vam demanar la transferència a Foment per poder fer el manteniment des de l'Ajuntament”, explica Ferré.

A més de l'exposició es programaran molts altres actes i tant el pont com l'alcalde Palau tindran un pes rellevant en la Festa del Mercat a la Plaça, que s'organitzarà al maig. El dia de la inauguració de la festa es recrearà el començament de la construcció del pont i es remodelarà la plaça Santa Susanna, on hi ha la primera pedra. Visites guiades, activitats didàctiques i lúdiques són altres actes previstos que, inicialment, tenen una partida de 10.000 euros.

Agermanament amb Brooklyn

Tot i que de moment encara ha estat sense èxit, l'Ajuntament d'Amposta intenta contactar amb Brooklyn per tal d'agermanar els dos ponts, ja que l'enginyer Ribera es va inspirar en el pont novaiorquès. De fet, el pont d'Amposta és el segon del món (després del de Brooklyn) en què s'utilitza el formigó armat com a material principal.

44
Carros
carregats amb 66 tones són els utilitzats per fer la prova de càrrega de pes del pont penjant.
6
Anys
és el que van durar les obres de construcció de la infraestructura que va permetre comunicar els dos marges del Delta per carretera.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona