Música

Crònica

porta ferrada

La diferència que uneix

Salif Keïta (1949) la veu d’or d’Àfrica, l’albí que ha lluitat contra la discriminació o “el rossinyol de Mali” tal com el promociona el seu web, va celebrar el seu mig segle de carrera en un concert, dimarts a la nit, al Festival de la Porta Ferrada d’explosió africana, de convit al ball, i amb moments àlgids reservats al mestratge de Keïta. Però sobretot a l’exhibició de la banda, músics que aporten valor afegit al pop africà, popularitzat per Salif Keïta però també per altres grups sorgits de l’escena musical, molt rica, de Mali, com Amado& Maria. Bases musicals enriquides per la tradició del kora o arpa africana, de les percussions, de les veus dolces, abraçadores, de les coristes Aminata Dante i Bah Kouyaté; un excel·lent duet de veu i ball, i de teclats i guitarres.

El concert de Salif Keïta va servir per reviure clàssics com Laban o la cèlebre Yamore , molt aplaudida pel públic, amb la presentació del seu últim –i assegura que darrer– disc, Un autre blanc (2018). L’àlbum conté cançons com Were were, on el protagonisme i la força vocal de Keïta, acompanyat, com un lleuger ventijol que va prenent potència, dels cors deixen espai al solo instrumental, el de la guitarra amb una veu pròpia. Molts moments de gaudi instrumental es van viure dimarts a la nit a Sant Feliu de Guíxols, que indueixen, entre els assistents, al relaxament, al moviment sinuós. Però també és reivindicatiu. Els ritmes africans fan oblidar una lletra amb pòsit. Així a Un autre blanc hi ha una cançó dedicada a Síria. Aquest cant contra els horrors de la guerra, Syrie , no es va escoltar a la nit ganxona, en un concert que va començar intimista, amb el músic de Mali assegut, sol a la guitarra, amb l’acompanyament del kora. De poques paraules, Salif Keïta va connectar, però, amb un públic disposat a celebrar amb el músic africà l’aniversari d’una acompanyant i aplaudir el ball, convuls, encomanadís, i també d’empoderament de la dona africana, que va fer una de les dues coristes, traient-se el turbant.

La nit la van acomiadar, llargament, The Wailers, invocant l’esperit de Bob Marley, amb una selecció en què no hi va faltar Get up, stand up, No woman, no cry o Is this love. The Wailers, però, van regalar perles com Redemption song.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera