cultura

Les bruixes tornen a l'Empordà

Arriba a Vilabertran una exposició sobre la persecució de la bruixeria

La persecució contra la bruixeria es va cobrar a Catalunya més de quatre-centes víctimes, la majoria dones ja grans sumides en la pobresa, vídues o solteres, analfabetes, no gaire afavorides físicament i amb alguna excentricitat de mal amagar entre el veïnat. En devien ser moltes més, però bona part dels arxius sobre aquesta repressió arbitrària i tenebrosa que va recórrer tot Europa entre els segles XV i XVIII, amb l'etapa més cruenta localitzada a principis del segle XVII, han acabat desapareixen, com ara els que haurien documentat els ajusticiaments de bruixes a molts pobles de l'Empordà, des de Sant Feliu de Guíxols a Cadaqués i Sant Pere de Rodes, i que, no obstant això, han sobreviscut en la memòria col·lectiva per mitjà de la transmissió oral. En canvi, sí que s'han conservat els documents referents a un altre municipi gironí, Viladrau, on en una època en què només tenia censades vuitanta llars van ser penjades a la forca una quinzena de dones acusades de bruixeria.

L'exposició Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya, que es podrà veure fins al 17 d'octubre a Santa Maria de Vilabertran, aporta dades inèdites i aclaridores sobre aquest fenomen truculent que, més enllà de la llegenda i la recreació artística que ha inspirat, va comportar la tortura i execució d'unes 60.000 persones a tot Europa, en uns processos judicials sovint promoguts per tribunals locals i instigats pel fanatisme popular. És curiós, per exemple, que a la Corona de Castella, sota el pes infame de la Inquisició, els processos fossin realment escassos i aviat eradicats pel mateix tribunal, mentre que a Catalunya es vivia, en especial entre 1616 i 1622, l'etapa més repressiva i sagnant, probablement, segons apunten els investigadors, a causa d'un cicle de greus tempestes i desafortunades collites que van alimentar la ràbia i la superstició. La mostra, comissariada pel director del Museu d'Història de Catalunya, Agustí Alcoberro, i Josefina Roma, s'estructura en una desena de plafons explicatius i material audiovisual que tracten dels orígens de la bruixeria i la màgia a l'època medieval fins als casos més escabrosos i polèmics, com l'anomenat procés de Zagarramurdi, la mitologia al voltant de la celebració del sàbat o els aplecs de bruixes, i els primers intents de frenar la repressió indiscriminada contra unes dones que en el pitjor dels casos no havien comès cap altre pecat que el de ser remeieres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Mor Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt