Patrimoni

ANNA FUENTES

DIRECTORA DE PATRIMONI CULTURAL DE AJUNTAMENT DE LLORET DE MAR

“Els indians volien que es destaqués la seva riquesa”

valor

“És especial pel concepte de la ciutat dels morts i pel seu gran valor artístic”

“Els indians volien també una gran ‘casa’ per als seus difunts”

Anna Fuentes, directora de Patrimoni Cultural de l’Ajuntament de Lloret de Mar, fa anys, ja des del treball de grau, que està vinculada al cementiri modernista i indià. Un recorregut que ara tindrà un salt més amb la declaració de bé cultural d’interès nacional (BCIN).

Quan va ser el seu primer contacte amb el cementiri modernista de Lloret?
El meu treball de final de grau va ser sobre aquest cementiri. En aquell moment ja tenia molt clara la seva importància, tot i que no treballava ni a Lloret. A partir d’aquest treball vaig tenir molt de contacte amb la gent del municipi i, finalment, em va sortir la plaça. Ja veu...
Per què la petició de BCIN?
Arran de l’excepcionalitat del nostre cementiri vam pensar que seria molt bo elevar el grau de protecció. De fet, en l’àmbit local ja està protegit amb la figura de bé cultural d’interès local (BCIL). És una manera de garantir més la seva protecció, perquè ara dependrà de la Generalitat.
En quin tràmit estem?
La Generalitat va adjudicar l’estudi a un grup d’arquitectes perquè defensin i argumentin la petició de l’Ajuntament. Prèviament, la direcció general de Patrimoni de la Generalitat ja va fer un informe en què acceptava la petició que es feia des de l’Ajuntament de Lloret de Mar. El tràmit està, doncs, molt i molt avançat.
Què té d’especial el cementiri?
És especial per aquest concepte de la ciutat dels morts i el seu valor artístic. Va ser un cementiri innovador, certament; tot finançat per capital dels indians i on podem veure obres escultòriques de grans artistes modernistes. Un dels treballs que ja vam fer va ser la seva museïtzació, i sobresurt l’èxit de les visites guiades que hi fem.
El nom de la ciutat dels morts ja ho diu tot!
Els indians, en tornar de fer les Amèriques, el que volien també és una gran casa per als morts. Es va concebre una ciutat, quant a estructura: amb carrers principals, amb panteons i els hipogeus de primera, segona i tercera, en què es reflectia el poder econòmic. L’estructura és molt diferent de la dels cementiris tradicionals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic