cultura

Apartheid futurista

El director sud-africà Neil Blomkamp estrena un altre film futurista de to apocalíptic
Matt Damon protagonitza un film que proposa acció i reflexions inquietants sobre el futur

L'eclosió del cinema apocalíptic d'aquest estiu (Guerra Mundial Z, Pacific Rim, After Earth...), a la qual s'afegeix des d'avui la notable Elysium, recull una llarga tradició de pel·lícules que va néixer amb el cinema d'invasions extraterrestres dels anys 1950. Al llarg de les dècades següents s'hi van anar afegint brillants mostres del gènere, com ara El planeta dels simis (1968), Blade Runner (1982), Doce monos (1995) o La carretera (2009), per citar-ne alguns exemples.

La singularitat d'Elysium, segon llargmetratge del sud-africà Neil Blomkamp després de l'impacte que va obtenir amb Distrito 9, radica en la inversió dels plantejaments habituals del gènere. Ho explica el mateix director en les notes promocionals de la pel·lícula: “En cert sentit, Elysium és l'oposat a una invasió alienígena. Tracta d'éssers humans que intenten protegir un estil de vida en lloc de protegir el planeta Terra, per la qual cosa decideixen partir a l'espai.”

El títol de la pel·lícula fa referència a una gegantina estació espacial, Elysium, que a l'any 2154 gravita entorn de la Terra. El planeta ha esdevingut un lloc pobre, inhòspit, superpoblat, contaminat... Les diferències socials s'han polaritzat fins al punt que una minoria viu a l'estació espacial, que imita una mena d'urbanització de luxe, i la majoria de gent va malvivint al planeta. Max (Matt Damon) és un humil obrer que sobreviu en aquest entorn hostil, un home amb els seus somnis d'una vida millor, enamorat d'una noia que va compartir orfenat amb ell (Alice Braga). Paral·lelament, a Elysium, la secretària Rhodes (Jodie Foster) trama un cop d'estat per fer-se amb el poder. Un accident a la fàbrica on treballa i un seguit de circumstàncies converteixen Max en l'únic home capaç de tornar la igualtat a aquests dos mons, i uneix els destins d'aquests personatges.

Reflexió i explosions

Diu Neil Blomkamp que tant li agrada fer cinema d'entreteniment com plantejar reflexions polítiques o filosòfiques sobre temes que li interessen. Nascut el 1979 a Johannesburg, Sud-àfrica, va viure durant anys en el règim de l'Apartheid. Districte 9, la seva pel·lícula de debut produïda per Peter Jackson i nominada a quatre Oscar, mostrava una invasió d'extraterrestres que creaven guetos per aïllar els éssers humans. Des del gènere de la ciència-ficció, proposava una faula que parlava de justícia social, de racisme, de separació de classe...

També hi ha ecos de l'Apartheid a Elysium, film que planteja més preguntes inquietants sobre el futur de la humanitat. “Tota la pel·lícula en si és una al·legoria –diu Blomkamp, en declaracions divulgades per la distribuïdora del film, Sony–. Tendeixo molt a pensar en la discrepància de la riquesa i com aquesta afecta la immigració, i crec que com més avancem per aquest camí en el qual estem actualment, més s'assemblarà el nostre món al representat a Elysium.”

Molta acció

Però dèiem també que a Blomkamp li agrada el cinema d'acció i aventures, i Elysium és sobretot això: el periple d'un home comú (un musculat Matt Damon, que torna al gènere de Bourne, la seva saga més popular) que accepta que una organització rebel el converteixi en un híbrid humà-robot (una mena de sofisticat Robocop) per viatjar a Elysium, salvar la seva vida i, de retruc, la de milions de persones. Lluites cos a cos, amb armes, vehicles i naus espacials sofisticats, tant a la Terra com a la gegantina estació Elysium, dominen el metratge d'una pel·lícula que ha costat 94 milions d'euros. Una superproducció influenciada pel cinema de ciència-ficció (Gattaca, Desafío total, Terminator...), però també pels videojocs, per determinats còmics (el cineasta és fan de Frank Miller i el seu Hard boiled) i per dissenyadors com Syd Mead, tot un referent al món del cinema des que va crear els decorats de la mítica Blade Runner. “Vals el que val la teva darrera pel·lícula”, diu una vella dita de Hollywood... Les coses pinten bé per a Matt Damon: Elysium ha arrencat bé de taquilla i amb bones crítiques als EUA. L'actor busca un èxit després de deixar la saga Bourne i de dos treballs de prestigi amb Soderbergh (Tierra prometida i Behind the Candelabra). A més, el veurem aviat a les ordres de Terry Gilliam (The zero theorem) i del seu amic George Clooney (The monuments men).

El mateix es pot dir de Neil Blomkamp. Pocs dies després de l'èxit de l'estrena d'Elysium als EUA, divendres passat, s'han sabut més detalls de la seva nova pel·lícula, Chappie, una comèdia de ciència-ficció al voltant d'un robot que és robat per uns gàngsters.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Elysium

«Elysium»

Gènere: Ciència-ficció
Direcció: Neill Blomkamp.
Intèrprets: Matt Damon, Jodie Foster, Sharlto Copley.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Mor Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt
música

Salvador Sobral clourà la 20a edició de l’(a)phònica amb un concert gratuït

banyoles
MÚSICA

Beth Gibbons, bellesa i dolor al Primavera Sound

BARCELONA