cultura

cinema

Celebració de la música i herència del flamenc

Eva Vila presenta demà passat al cinema Truffaut els seus documentals ‘B-Side' i ‘Bajarí', que acaba d'estrenar

Il·lusionada amb la bona recepció de Bajarí des que, abans de l'estiu, el film va ser projectat al festival Docs Barcelona i atrafegada amb la feina de promoció a través d'entrevistes i presentacions en el moment de l'estrena, Eva Vila comenta que un motiu fonamental del seu documental és acostar el públic a l'experiència del flamenc amb la sensació que molts senten barreres que fan que els resulti distant i incomprensible. “Si, a més, aporta un coneixement sobre el món dels gitanos de Barcelona, en què el flamenc es transmet de generació en generació com una forma de vida i de cultura, n'estaré ben contenta”, afirma Eva Vila, que demà passat, dimarts, presentarà Bajarí al cinema Truffaut (22 h) després d'una projecció única, a les vuit del vespre, de la seva primera pel·lícula, B-Side, amb què la documentalista va mostrar una diversitat de músiques que circulen per la ciutat de Barcelona. Una sessió doble, doncs, per celebrar la música i el ball, la passió dels seus intèrprets, les seves formes de transmissió, el misteri de l'emoció artística.

Eva Vila també explica que a l'origen de Bajarí hi ha la figura de Carmen Amaya, de qui aquest any es compleix el centenari del naixement al Somorrostro. No va pensar mai, però, en una aproximació biogràfica a la mítica ballarina: “No m'interessava. És cert que és una personalitat molt fascinant, però m'atreia rastrejar les seves empremtes, de quina manera el seu ball revolucionari continua inspirant en el present.” Rastrejant l'herència de Carmen Amaya, Vila va trobar un nen gitano que vol ser bailaor, uns músics flamencs que preparen un espectacle i dues descendents de la ballarina provinents de Mèxic: Karime Amaya i la seva mare Mercedes. Creuant-se les seves històries, ells són els protagonistes de Bajarí, que mostra com el flamenc es fa en assajos amb un gran nivell d'autoexigència. “No es tracta només d'una cosa que es du a la sang, sinó que hi ha un treball de la tècnica per cercar una forma d'expressió”, apunta Eva Vila. Sobre Karime Amaya, que va participar en l'espectacle de l'acte institucional de la Diada al parc de la Ciutadella, hi afegeix: “Com la seva bestia, és fascinant veure com mou els peus. Algú em va dir que sembla com si no hi tingués ossos.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cultura

L’alt i constant mestratge de Mercè Vidal

Paola Cortellesi
Cineasta i actriu

“Els italians portem el neorealisme a l’ADN”

Barcelona
cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA