Empreses

Suar lluint les quatre barres

Mercatala és una empresa del Lluçanès que fabrica i ven roba esportiva amb l'estelada i simbologia catalana com a principal disseny

La marca diu que la qualitat és prioritària i només treballa amb fabricació catalana

Joan Carles Mercadal mirava per televisió les etapes del Tour de França i tenia un somni: “Pensava que seria molt maco veure com els ciclistes pugen un coll de muntanya i els marges de la carretera estan plens d'aficionats vestits amb mallots de simbologia catalana.” Per fer realitat el somni, Mercadal no es va posar a dormir sinó que va dedicar-se a pedalar per donar forma al seu projecte, un projecte que finalment ha arribat a la meta i que ha batejat amb el nom de Mercatala.

Es tracta d'una línia de roba esportiva que busca combinar la bona qualitat del gènere amb un disseny que enalteix la identitat nacional catalana. L'estelada i les quatre barres i els colors groc i vermell predominen en la setantena de productes que, després d'haver començat fa un any amb un catàleg de tan sols mitja dotzena d'articles, ja ofereix Mercatala a la seva pàgina web.

Tant se val la modalitat esportiva que es vulgui practicar, perquè sempre hi haurà una estelada sota la qual poder suar. Des de totes les peces de l'equipament ciclista (maniguets, camals, mitjons i guants inclosos) fins a pantalons i samarretes per córrer, passant per banyadors, tovalloles i casquets de piscina, Mercatala busca donar cobertura a totes les necessitats que pugui tenir l'esportista que tingui ganes de vestir els colors del país.

UN BUIT DE MERCAT.

“Tret de la indumentària de les seleccions catalanes, on molts cops hi ha molt disseny i poca bandera, no hi havia una roba esportiva de qualitat amb els colors de Catalunya. Era una oferta que no existia o que almenys nosaltres no vam saber trobar enlloc”, explica Joan Carles Mercadal. Parla en nom seu i en el de la seva parella, que a diferència d'ell sí que té experiència en el ram tèxtil i l'acompanya en aquesta iniciativa emprenedora, però també en nom dels seus amics i col·laboradors amb els quals surt a pedalar sovint i amb els quals per carreteres, pistes i corriols del Lluçanès proven cada nova peça abans de posar-la a la venda. “És que al ciclista o al corredor l'enganyaràs una vegada i prou. Si la roba no és de qualitat, no tornarà a confiar mai més en aquella marca”, diu Mercadal en una conversa telefònica que l'ha sorprès fent una travessia amb bicicleta pel Pirineu aragonès.

Està convençut de la qualitat del producte que ven i no dubta a comparar-lo amb els articles que puguin oferir marques de reputat prestigi (i estudiat màrqueting) internacional. La línia empresarial no es basa a sacrificar qualitat en benefici d'una rebaixa de preus, i és per això, diu, que hi ha qui pot trobar els articles de la marca cars (un banyador costa 28 euros, un conjunt de mallot i pantalons de ciclisme 100 euros o uns pantalons curts de córrer 26 euros).

SEGELL CATALÀ 100%.

I és que, més enllà dels colors identitaris, la qualitat dels articles és un dels aspectes que més busca mimar la marca i per això, i per ser conseqüent, ni es planteja fer venir el gènere de països llunyans (com per exemple el sud-est asiàtic) que permeten treballar a un preu més baix però amb dubtes sobre la qualitat. “Tot és de fabricació cent per cent catalana.”

En aquest sentit, la tradició tèxtil que té el país en molts dels seus territoris queda ben representada en el catàleg de productes. Així ho detalla el seu responsable quan revela que “la roba de ciclisme i la de córrer es fabriquen en tallers de Móra d'Ebre i de Girona, els mitjons i les tovalloles provenen del Maresme i els casquets de natació, de l'Hospitalet de Llobregat”.

Tot i que en aquest primer any de vida el catàleg de productes no ha parat de créixer i evolucionar, a mitjà termini Mercatala vol provar sort amb la comercialització d'altres peces de roba no tan específiques per a la pràctica de l'esport (és el cas de dessuadores o jerseis). Mercadal explica: “Al principi, per a mi tot això de fer roba era com posar-me en un laberint, però de mica en mica vas coneixent gent que treballa bé i altra gent que et demana nous productes.”

Malgrat que actualment els articles només es poden comprar per internet, la marca ja ha iniciat contactes per distribuir el gènere en algunes botigues -bàsicament de la Catalunya central- dedicades al material esportiu.

Mercadal explica: “Tot i que vam arrencar en plena crisi, hem tingut bona acollida”, i hi afegeix que a banda de l'increment de vendes que ha experimentat la web (mig centenar de vendes mensuals), els articles tenen èxit entre els aficionats quan Mercatala munta parada en esdeveniments esportius populars i marxes ciclistes com per exemple Terra de Remences o el Cabrerès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.