Empreses

Movisa engega una línia de producció per muntar portes

Motllures Vidal SA vol consolidar així les seves exportacions al mercat francès, on des de fa anys ven a fabricants com ara Lapeyre oportunitats Està mirant de ser a Xile i Mèxic

Davant la lluita de preus, l'empresa ha optat per fer més mecanitzats i donar valor afegit

Motllures Vidal SA (Movisa) està decidida a reforçar les seves vendes a l'Estat francès. Un dels principals clients que aquesta empresa artesenca hi té és el fabricant de portes Lapeyre, grup que els ha fet una primera comanda de deu mil portes de MDF revestides amb xapa de roure. “Aquesta porta ha d'estar a les botigues al mes de març, que és quan canvien el catàleg, i, per tant, al gener ja l'hem d'estar fabricant a bon ritme”, comenta Josep Vidal, gerent de Movisa.

La porta que Movisa fabricarà per a Lapeyre –més econòmica que una de fusta massissa (uns 40 o 50 euros més barata) i molt més decorada que les que es posen aquí– ha obligat l'empresa bagenca a instal·lar una nova línia de producció per fer el muntatge complet de les portes. Fins ara, Movisa ja en fabricava, però les servia desmuntades i l'acabat final es feia a l'Estat francès. La maquinària per poder fer tot l'assemblatge de portes ha suposat per a Movisa una inversió en maquinària “que, pel cap baix, se'n va als 200.000 euros”, segons Vidal, que d'entrada no preveu nova contractació.

A principis dels anys noranta, Movisa ja va començar a fer algunes vendes enllà de la frontera. Arran de la crisi i la davallada de demanda interna en el sector de la construcció (un 80% o un 90% del seu mercat), Motllures Vidal va començar a treballar seriosament el mercat francès, el qual acapara avui gran part del 45% de l'exportació d'aquesta empresa. “França és un mercat que tenim molt a prop i, per proximitat, volem incidir-hi més”, explica el gerent. Tot i que Movisa també ven a Andorra i puntualment al Marroc, amb ACC10 està estudiant els mercats de Xile i Mèxic. “A Xile, un país que està important molt i amb una gran demanda de matèria primera, estem mirant canals d'entrada, i Mèxic, també amb un gran creixement, l'estudiarem a partir del gener”, sosté Vidal.

L'entrada de Movisa al mercat francès s'ha dut a terme sota els auspicis de grans fabricants de portes, com Lapeyre; magatzems, com Brico Depôt –amb 120 centres a tot França i una trentena més, servits per Movisa, a l'Estat espanyol–, i empreses d'articles per a la llar i de bricolatge, com Castorama. Movisa només ven a majoristes, magatzems de fusta i bricolatge, grans superfícies i fàbriques de mobles, com ara una de Còrdova a la qual està servint un tràiler de perfils al mes.

Recobrint perfils

Movisa té en aquest moment vuit línies de producció, que es reparteixen per famílies de producte: motllures i sòcols –que representen la meitat de la producció–, tapeta plana, perfils, batents, panells decoratius, portes... La fabricació diària és d'uns 20.000 metres lineals que donen peu a centenars de referències, les quals, a diferència d'uns anys enrere, s'han mecanitzat més. “Abans només fèiem i veníem tires; ara, com que arriba un punt en què no pots baixar més el preu, perquè sempre hi haurà algú que fabricarà més barat que tu, hem d'optar per buscar un mercat més especialitzat i de qualitat. Per això, per poder donar més valor afegit al producte, estem fent molts més mecanitzats”, admet Vidal.

Movisa està especialitzada en el recobriment de perfils amb base MDF (medium density fireboard): com un aglomerat però fet de fibres de densitat mitjana que es deixen treballar i motllurar, de manera que s'estalvia un gran consum de fusta massissa. L'MDF es pot revestir amb la xapa de fusta que es vulgui (roure, faig, cedre...) o amb paper melaminat. Els dos tipus de fusta amb què més treballa Movisa és la de roure –“molt apreciada i utilitzada a França”– i la de faig bullida. A part de les xapes habituals, que provenen de l'arbre, també hi ha les xapes precompostes (suma de capes superposades).

Movisa compra l'MDF a tres proveïdors de l'Estat espanyol (Finsa, Kronospan i Intasa) i es proveeix de xapa a València, on tradicionalment hi havia hagut un bon mercat. Des de fa uns anys, però, en alguns països de l'est d'Europa, on també hi ha molt de roure, i al continent africà (amb el sapel·li) han començat a fer xapa al lloc d'origen. Tot i que l'amplada de la xapa varia molt segons l'arbre, “cada vegada arriba més estreta; el més habitual és una xapa d'entre 10 i 20 centímetres”, diu Vidal.

Amb tot, un dels aspectes que es tenen més en compte és que la procedència de la fusta sigui una plantació legal. “El certificat PEFC de productes forestals és el que garanteix una cadena de custòdia fins que el producte arriba al client final”, aclareix el gerent de Movisa. Aquesta empresa consumeix mensualment quatre o cinc palets de xapa –un palet pot porta entre 4.000 m² i 5.000 m² de xapa, i pesa entre 1,5 i 2 tones–, una xapa que s'enganxa a la base de MDF amb coles termofusibles, a una temperatura elevada, d'entre 180ºC i 200ºC.

Movisa, que avui disposa d'una plantilla de 39 treballadors –després que hagués de suprimir un dels dos torns– preveu tancar aquest 2013 amb una facturació de 4,5 milions d'euros i, si les operacions previstes pel 2014 reïxen, l'any que ve podria augmentar-la d'entre un 10% i un 15%. L'empresa bagenca, que fa uns anys va fer unes importants inversions per adaptar-se a la normativa mediambiental i poder vendre a l'Estat francès, té un espai total de 12.000 m², dels quals 7.000 m² són de fàbrica i 1.500 m² d'un local a part que es destina al vernissatge.

Motllures Vidal SA, Movisa, va néixer el 1988 després que el seu fundador i actual gerent, Josep Vidal, acumulés una llarga experiència: primer en el camp de la fusteria industrial (en una fàbrica de mobles) i després en una petita fusteria on, amb el temps, va començar a fer tapajunts. Movisa és de propietat 100% familiar.
Facturació
4,5 M €
Treballadors
39
Any de fundació
1988

Fàbriques o magatzems?

Un 35% de les vendes de Movisa es fan a Catalunya, on el sector dels perfils i motllures ha experimentat una gran transformació arran de la crisi. “Cada vegada tinc menys competència, perquè la que tenia a Catalunya era de fàbriques que, en èpoques bones, tenien centenars de treballadors; ara, la majoria han tancat i els competidors més directes que tinc són a Toledo i a Portugal”, explica el gerent de Movisa, Josep Vidal. El sector ha canviat en aquest sentit i també ha variat el sistema de compra. “Nosaltres som fabricants i ara, en canvi, ens trobem que hem de tenir el nostre magatzem sempre ple de producte acabat a punt per vendre; si no pots servir-lo al moment, perds la comanda perquè ningú s'espera; el client s'ha convertit en un comprador”, afirma Vidal. Movisa té producte emmagatzemat per poder donar una resposta en el termini d'una setmana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Rússia

Rússia augmenta un 82% els ingressos per la venda de petroli i gas el 2024

barcelona
unió europa

La CE exigeix a Booking complir amb la llei de mercats digitals

barcelona
ECONOMIA

Came Parkare s’instal·larà al parc de l’Alba

CERDANYOLA DEL VALLÈS

Compradors d’or, paranoics o assenyats?

Barcelona

El negoci de les caixes fortes reneix

barcelona
Ruben Sans
President de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC)

“L’empresari segueix veient-se com una figura negativa”

Barcelona
DE MEMÒRIA

Línies d’ultramar (1906)

PROFESSOR DE POLÍTICA ECONÒMICA DE LA UB (1967-2016)
Tecnologia

La Mobile World Capital vol lluir “el llegat” que deixa el MWC

Barcelona

El mercat posa a prova la joiera responsable

barcelona